3 Kunci Hebat agar Sukses Menubuhkan Perniagaan

3 Kunci Hebat agar Sukses Menubuhkan Perniagaan

Banyak perkara yang perlu kita fikirkan sebelum mula mendirikan sebuah perniagaan. Tapi beberapa orang justru menyarankan kita bahawa hanya perlu niat dan langkah ketika memang benar ingin berjaya menjalankan perniagaan, seperti yang diungkapkan mendiang Om Bob Sadino. Berniaga memang bukan hanya masalah keinginan, keupayaan dan keuntungan. Tapi berniaga juga masalah kesan dan manfaat untuk orang lain.
Sebelum mendirikan sebuah perniagaan kita juga akan disibukkan untuk memenuhi keperluan ini dan itu. Mulai dari modal, produk, tempat usaha, media promosi dan juga kementerian. Tapi ada yang lebih penting dari itu. Ini dia 3 hal yang sangat penting bagi kita ketika ingin menjalankan perniagaan.
 
Baca juga : Do 's & Don 'ts Dalam Berniaga


1. Passion
Passion memang bukan satu - satunya perkara penting di dalam perjalanan perniagaan kita. Tapi di dalam passion, ada cita-cita, cita - cita dan impian kita untuk mencipta dan melayani sesiapa dengan baik. Ini memberi kita peluang untuk menunjukkan sisi yang berbeza kepada dunia luar.

Contohnya saja, Steve Jobs yang mempunyai visi bahawa sebuah telefon dengan butang berupa sentuhan jari. Jeff Bezos dari Amazon mempunyai visi untuk membuat kedai yang menjual apa-apa.
Mereka adalah tokoh terkenal dengan visi yang bahkan tidak pernah dibayangkan oleh orang lain. Unik dan jelas berbeza dari orang lain. Dan setiap pemilik perniagaan kecil yang ingin berjaya perlu mempunyai semangat yang mampu mendorong mereka maju dan bahkan berani memperjuangkan visi mereka.
 
Baca juga Tips Usaha Bisnes Guest house
 

2. Kebebasan
Selain passion atau keghairahan, kita juga harus mempunyai kebebasan. Kebebasan adalah kemampuan untuk menghabiskan masa dan segala yang kita miliki sesuai dengan keinginan kita. Kebebasan kewangan mungkin salah satu tujuan kita mula menjalankan perniagaan. Tapi membangunkan sebuah perniagaan memberikan kita sebuah kemampuan untuk memberi kebebasan bagi orang lain. Kita bukan hanya membayar pekerja, tapi kita juga membantu meningkatkan kualiti kehidupan keluarga mereka.

Kebebasan yang kita inginkan bukan hal yang mudah kita dapatkan. Kita harus mau mengorbankan masa yang kita miliki untuk keluarga, rakan dan juga hobi kita.
Seorang pemilik perniagaan harus tahu di mana kebebasan boleh mereka dapatkan. Kebebasan mengeluarkan idea, kebebasan menjelajah kemampuan dan kepakaran dan juga kebebasan untuk mengembangkan perniagaan sesuai dengan keinginan.

3. Kesan
Dan yang terakhir adalah inti dari segalanya, iaitu kesan. Sebuah perniagaan dibina dan dikembangkan agar boleh memberi kesan bagi orang lain. Kita mungkin berfikir bahawa perniagaan yang menghasilkan banyak keuntungan akan mudah memberi kesan. Tapi ingat, Jangan pernah menunggu untuk memberi kesan. Mulakan memberi kesan sejak awal, bahkan sangat awal ketika perniagaan masih baru dirintis.

Ciptakan perniagaan yang memberi kesan bagi orang lain. Ketika kita memfokuskan kesan yang kita berikan, maka kita jelas akan memberikan kesan bagi orang lain setiap harinya.
 
Baca juga Tips Bermula Usaha Kecil


Miliki visi yang besar untuk memberi kesan bagi orang lain. Jangan takut untuk memikirkan kesan positif yang akan diberikan untuk orang lain dari perniagaan kita. Ketika visi dan niat memberi kesan bagi orang lain, secara automatik ia akan mendorong kita untuk maju dan menghasilkan sesuatu yang bermanfaat.

Passion, Kebebasan dan kesan tidak berjalan sendiri - sendiri. Mereka tumuh dan berkembang secara bersama - sama. Tanpa semangat untuk mengembangkan binsis, kita tidak boleh mempunyai kebebasan yang kita inginkan ataupun kekuatan untuk mewujudkan sebuah kesan besar bagi orang lain.

Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google