4 Trik Jitu Ciptakan Nama Perniagaan

4 Trik Jitu Ciptakan Nama Perniagaan

Memberi nama untuk perniagaan ternyata bukan perkara mudah, dan perlu dipertimbangkan dengan matang dari pelbagai aspek. Jadi tak heran jika banyak peniaga pemula yang bimbang menentukan nama untuk perniagaan yang sedang mereka rintis.

Bill Hewlett dan Dave Packard, pengasas Hewlett Packard, sempat bingung ketika ingin memberi nama untuk perniagaan yang baru mereka rintis. Sampai-sampai, mereka perlu membaling duit syiling demi menentukan nama mana yang lebih baik, Packard-Hewlett atau Hewlett-Packard.

Larry Page dan Sergey Brin, pengasas Google, sempat menggunakan nama BackRub sebelum diubah menjadi Google. Istilah Google sendiri bermakna angka satu diikuti dengan seratus angka sifar, yang mencerminkan jumlah maklumat tak terbatas yang mereka sajikan di sana.
 
Baca juga Cara Mudah Menjual


Oleh kerana itu, Tom Morrell, pemilik Swell Media Group (institusi marketing yang beribu pejabat di New York), menghuraikan empat formula ampuh yang boleh memudahkan anda memilih nama perniagaan yang tepat, iaitu:

Urai dan bahas senarai kata / istilah yang menggambarkan perniagaan anda. Ketika Tom memulakan perniagaan, ia dan rakannya duduk dengan kamus di tangan dan mula membuat senarai kata yang mereka sukai. Perhatikan kata atau istilah yang mewakili perniagaan, tujuan atau produk anda. Kumpul sebanyak mungkin kata atau istilah.

Cek keberadaannya di internet. Di masa sekarang, anda memerlukan laman web untuk menunjang kejayaan perniagaan anda. Oleh kerana itu, apabila sudah mendapat nama-nama yang kemungkinan akan dipakai, segera cek apkah nama tersebut boleh dibuat URL atau tidak. "Apabila pelanggan anda kesulitan menaip nama perniagaan anda di pelayar, bermakna anda dalam bahaya," kata Tom.

Ujian dahulu nama tersebut. Apabila anda sudah mendapat nama, godok kembali. Saat anda memperkenalkan diri anda sebagai pimpinan perniagaan, sama ada nama perniagaan anda sudah terdengar baik? Beri tahu beberapa rakan, dan minta masukan mereka. Lakukan penyelidikan pasaran, dan lihat nama perniagaan yang digunakan oleh pesaing anda. Yakinlah bahawa nama yang anda pilih memang yang betul-betul anda cintai - bukan yang hanya anda sukai. 
 

"Adakah anda melakukan sesuatu untuk memperjuangkan nama itu, termasuk melindungi dan bersedia hidup dengan nama itu di sisa hidup anda?" Tanya Morrel. "Jika tidak, cari nama lain!"

Lindungi nama anda. Sebelum menerbitkan nama perniagaan anda, daftarkan ke institusi kerajaan. Hal itu boleh mengelakkan kesamaan dan penggunaan nama perniagaan anda oleh pihak lain. Apabila ingin lebih jauh lagi, fikirkan juga membuat tanda dagang.
Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar
Anonim 03:12
delete

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

Balas

Ads by google