5 Alasan untuk meninjau kembali Portfolio Pelaburan Anda

Tip Pelaburan; 5 Alasan untuk meninjau kembali Portfolio Pelaburan Anda

Anda yakin Portfolio anda sudah benar, namun tidak ada salahnya kita tinjau kembali agar benar benar sesuai dengan keperluan kita sekarang untuk 3-5 tahun ke depan.

Baca juga :
Ciri-Ciri Anda Boleh Punya Bisnes Sendiri

Tujuan dari meninjau kembali portfolio pelaburan adalah untuk memastikan bahawa keperluan dan tujuan pelaburan yang kita inginkan dapat dicapai. Bila anda masih ragu untuk meninjau kembali portfolio pelaburan, berikut adalah 5 alasan yang perlu anda bertimbangkan mengenai pentingnya mengkaji semula portfolio pelaburan, yang kami sadur dari Fidelity.com. 5 alasan untuk mengkaji semula portfolio pelaburan, iaitu:

1. Perubahan Tujuan Pelaburan

Tentu di awal tahun anda telah menyusun pelbagai tujuan pelaburan yang disesuaikan dengan keperluan. Mengikut masa, keadaan saat ini boleh jadi berbeza berbanding awal tahun. Contohnya, anda telah mempunyai tujuan pelaburan untuk membeli rumah atau pendidikan anak-anak.

Baca juga :
Strategi Dan Masa Yang Tepat Untuk Membeli Emas

Masihkah sama nilai pelaburan yang anda perlukan. Anda boleh menanyakan kembali harga rumah saat ini dan kos pendidikan anak disekolah yang diharapkan, apakah ada perubahan nilai? Apakah nilai pelaburan yang anda dapatkan masih boleh mengakomodirnya?

Periksa portfolio pelaburan anda. Bila anda melabur di mahkamah, lihatlah strategi pengurus pelaburan, masihkah sesuai dengan keperluan anda. Bila tidak sesuai, ia adalah masa anda melakukan perubahan terhadap komposisi portfolio anda.

2. Perubahan kos-kos
Walaupun kadang-kadang kos - kos yang timbul di portfolio pelaburan ini dianggap kecil, seperti bayaran jual, beli, cukai, pentadbiran, dll. Namun, anda tetap harus mengetahui sistematika pemotongan kos, terutama bila anda termasuk pelabur aktif yang sering melakukan transaksi beli, jual ataupun pengalihan (switching). Dengan mengetahui sistematika pemotongan ini anda tetap boleh meminimalisasikan kos yang timbul dan mendapatkan hasil optimum.

3. Perubahan rancangan pelaburan hartanah
Tidak dapat dinafikan, khususnya di Indonesia, hampir sebahagian besar masyarakat menuliskan harta sebagai destinasi pelaburan. Bila anda mempunyai tujuan pelaburan di hotel, anda harus mempertimbangkan perubahan keadaan diri anda. Perubahan seperti perkahwinan, perceraian, kelahiran dan meninggal adalah 4 kejadian besar yang akan mempengaruhi pelan pelaburan hartanah anda. Contohnya diawal tahun anda mahukan rumah dengan 2 bilik tidur, namun ketika anda mengetahui bahawa anda akan mempunyai anak, boleh jadi anda memerlukan rumah dengan bilik yang lebih banyak.

4. Perubahan pelan persaraan
Perubahan keadaan anda, seperti menikahkan anak, mempunyai cucu, perceraian, dan lain-lain mungkin akan merubah pelan persaraan anda. Perubahan pelan persaraan akan merubah tujuan pelaburan anda, dan tentunya merubah keperluan dana yang anda inginkan. Buatlah tujuan pelaburan yang baru dan sesuaikanlah portfolio anda.

5. Perubahan keperluan insurans dan perubahan ahli waris

Insurans merupakan perlindungan atas ketidakpastian risiko yang boleh berlaku pada diri anda, seperti risiko meninggal, atau sakit keras. Ketidakpastian risiko ini boleh muncul sewaktu-waktu tanpa kita ketahui, karenanya menganalisa keperluan insurans anda secara rutin boleh melindungi keluarga anda dari hal yang tidak diingini, seperti penurunan kemampuan kos hidup.

Keperluan insurans anda akan berubah seiring dengan keadaan anda, Contohnya bila jumlah ahli keluarga anda bertambah, maka keperluan kos hidup akan meningkat. Hal ini bermakna nilai perlindungan anda perlu ditambah untuk memastikan keluarga anda dapat dilindungi. Penambahan insurans akan merubah komposisi portfolio pelaburan anda.

Selain meninjau semula keperluan insurans, perlu juga untuk meninjau semula ahli waris. Perubahan keadaan anda seperti status perkahwinan, kelahiran anak atau meninggalnya salah satu ahli keluarga boleh membuat anda perlu melakukan perubahan ahli waris. Hal ini dilakukan untuk memastikan ahli waris yang berhak tetap boleh menerima manfaat insurans.

Untuk mengkaji semula portfolio pelaburan memang memerlukan masa dan pertimbangan yang mendalam, namun hal ini dapat membantu anda mencapai matlamat pelaburan yang anda jalankan.

Artkel lainnya :
Cara Agar Tidak Terbebani Oleh Pekerjaan
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google