Cara Agar Tidak Terbebani oleh Pekerjaan

Sebagai seorang manusia, setiap hari kita dihadapkan pada pekerjaan serta tanggungjawab yang perlu diselesaikan. Baik yang menjalani profesi sebagai pegawai ataupun pemilik perniagaan, sudah pasti mempunyai pelbagai cabaran yang dihadapi masing-masing.

Nyatanya semua tanggung jawab tersebut tak jarang membawa kesan kurang baik terhadap psikologi kita. Rasa lelah, pekerjaan yang begitu banyak bahkan hingga hampir menyerah mungkin pernah kita rasakan dalam menjalani pekerjaan kita. Namun adakah kita akan terus berlangsung dalam keadaan negatif tersebut?

Tentu jawabnya tidak, sudah pasti kita ingin keluar dari keadaan tersebut. Kerana bagaimanapun semua tanggung jawab tersebut merupakan sebahagian dari perputaran kehidupan yang harus dijalani.
Lalu bagaimana agar kita dapat menjalani pekerjaan kita saat ini dengan lebih baik? Selain memahami pekerjaan sebagai tanggung jawab ada banyak helah sederhana, seperti salah satunya adalah dengan menerapkan pemikiran GLORY.
 
Baca juga Kesalahan Yang Sering Di Lakukan Usahawan


1. God Centered
Pemikiran pertama adalah God centered atau meletakkan Tuhan sebagai yang utama. Pada dasarnya semua hal yang ada di dunia ini termasuk pekerjaan yang telah kita jalani tidak lain adalah pemberian Tuhan. Sebagai titipan Tuhan, kita harus mempercayai bahawa pekerjaan tersebut adalah jalan terbaik yang telah digariskan Tuhan saat ini.

Ketika memahami konsep God centered, kita boleh mengandaikan jika kita adalah pegawai dari secuil "perniagaan" milik Tuhan. Jika prinsip tersebut telah benar-benar kita fahami, pertanyaannya adalah apakah kita akan mengecewakan "atasan" kita tersebut? Apakah kita akan mensia-siakan pekerjaan tersebut dengan tidak menguruskannya di? Pastinya tidak.

2. Loyal to Process
Untuk menjadi kupu-kupu yang cantik, seekor ulat harus bersabar menjalani proses kehidupannya. Mulai dari berbentuk ulat yang kebanyakan orang jijik terhadapnya, lalu bentuk kepongpong yang banyak orang tak memperhatikannya dan akhirnya berjaya menjadi rama-rama yang cantik dan menarik banyak orang.

Demikian juga dalam pekerjaan, kita harus menghargai prosesnya. Kerana jika kita fahami, sebenarnya setiap tahap yang kita lewati mengandung nilai hidup yang sangat berharga. Kesabaran, mental, serta skill kita akan terasah melalui siri proses tersebut. Memang benar bahawa menjalani proses itu menyakitkan. Namun di sebalik awan mendung selalu ada mentari yang menanti untuk bersinar. Setia pada proses, itu kuncinya.

3. Obedient to The Truth
Prinsip seterusnya adalah Obedient to the truth atau mempertahankan kejujuran. Kejujuran telah menjadi nilai wajib ketika menjalani apa-apa. Dan dalam perniagaan, kejujuran amat erat dengan intergriti. Bagaimana kita mempertahankan prestasi yang baik berasaskan kejujuran. Dalam hal ini kejujuran boleh dilakukan dalam semua hal mulai kejujuran dalam management waktu, kejujuran saat menghadapi pelanggan atau pelanggan, hingga kejujuran pengurusan dana perniagaan.

Jika kita boleh mempertahankan kejujuran dalam setiap tugas dan pekerjaan kita. Maka hasilnya pekerjaan kita pun akan berjalan dengan lebih mudah. Sebagai contoh apabila kita tidak jujur ​​dengan waktu kerja, menunda pekerjaan, akibatnya pekerjaan kita terkumpul dan makin penatlah persaan kita saat menjalaninya.
 
Baca juga Kenapa Strategi Bisnes Anda Selalu Gagal ?


4. Real Spirit of Excellent
Beban yang timbul akibat pekerjaan memang tidak boleh dielakkan, namun bukan tak mungkin untuk dikurangkan. Salah satunya yakni dengan menghadirkan prinsip real spirit atau semangat kerja yang lebih. Semangat kerja mungkin terdengar klise, bagaimana boleh semangat jika melihat pekerjaan terkumpul? Jawabnya boleh sangat sukar namun juga boleh sangat mudah.

Jika ingin jawapan yang mudah, temukan jawapannya dalam pemikiran rakan-rakan sendiri. Untuk menghadirkan semangat apa yang kita perlukan. Setiap orang mungkin punya caranya berbeza, ada yang perlu masa sejenak untuk rehat, ada yang memilih menikmati kudapan tertentu, serta mungkin ada yang ingin bermain game di alat peribadi. Yang pasti selepas memanjakan diri sejenak kita harus bersedia kembali menghadapi tugas yang menunggu.

5. Yielding Rights
Prinsip terakhir dan mungkin yang paling mendasar adalah memahami hak. Kita adalah manusia yang diciptakan oleh Tuhan. Seperti tertera pada mata pertama, Tuhan pada dasarnya telah mencipta kita dengan segala hal baik dan buruknya. Tuhan juga telah memberikan jalan berupa pekerjaan sebagai pemberian atau hak hidup kita.
Dan setelah menerima pemberian plus pelbagai kemudahan hidup seperti kesihatan, kemampuan berfikir, dan pelbagai perkara lain, kini tiba masanya kita memilih. Kita dibenarkan memilih jalan hidup seperti apa yang kita mahu jalani. 
 
Baca juga Ciri-ciri Anda Boleh Punya Bisnes Sendiri


Dalam pekerjaan, apakah kita mau menjalani dengan setengah-setengah dan mudah tumbang ketika terhempas masalah atau menjadi peribadi yang kuat dan percaya Tuhan sentiasa ada untuk kita. Jika kita telah menjalankan hak kita dengan baik, percayalah biarkan Tuhan yang mengatur selebihnya untuk kita.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google