Do's & Dont's Dalam Berniaga

Menjalankan perniagaan bukanlah perkara yang mudah untuk dilakukan, terlebih oleh para pemula. Sekalipun perniagaan itu ditubuhkan oleh perseorangan atau kumpulan, tentu akan mempunyai dan menetapkan mana saja hal yang boleh dan tidak boleh dilakukan semasa proses jualan perniagaan. Lalu apa saja perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan?
Dont's

1. Jangan melakukannya sendiri
Memasarkan produk atau perniagaan bukanlah perkara yang mudah. Dalam banyak hal anda akan memerlukan banyak bantuan, mulai dari menasihati anda sehingga membantu anda menawarkan produk kepada orang lain. Dalam sebuah usaha menjual atau menawarkan produk atau perniagaan, anda tentu akan sangat memerlukan banyak bantuan. Anda tidak akan boleh bekerja sendiri sekalipun anda rasa anda mampu melakukannya.
Baca juga Kenapa Strategi Bisnes Anda Selalu Gagal


2. Jangan terburu - buru, lakukan ujian
Sebelum mula menjual lakukan ujian terlebih dahulu terhadap cara - cara yang anda tentukan. Anda boleh mempunyai lebih daripada 1 jenis cara yang nantinya akan digunakan untuk proses jualan produk atau perniagaan. Dari berbagai cara itu, anda perlu mengujinya sebelum mula mengeksekusinya. Tanyakan kepada diri sendiri, apakah cara itu memberikan kesan bermakna bagi jualan anda? Apakah anda akan mendapat lebih banyak keuntungan atau kerugian dengan cara itu? Tanyakan juga kepada orang yang sudah berpengalaman menggunakan cara yang anda ingin lakukan, untuk mendapatkan lebih banyak rujukan.


3. Jangan sembunyikan kelemahan anda
Untuk menarik perhatian, setiap perniagaan tentu tidak ingin kelihatan bahawa mereka mempunyai kelemahan atau kekurangan. Tapi menyembunyikan kelemahan bukanlah hal yang baik. Anda boleh saja menceritakan sisi terbaik dari perniagaan anda dengan tujuan menarik lebih perhatian pelanggan, tetapi mereka akan bertanya "apakah benar anda sesempurna itu?". Dan ketika mereka mencari kelemahan anda, kemungkinan untuk tidak dipercayai boleh saja muncul.

4. Jangan terlepas cerita tentang anda
Untuk mendapatkan perhatian salah satunya adalah dengan menceritakan pengalaman atau testimoni pelanggan anda kepada calon pelanggan anda. Bukan bermaksud untuk sombong, tapi lebih kepada memperkenalkan perniagaan anda menjadi lebih dalam. Anda boleh menceritakan mengapa anda membina perniagaan ini, masalah apa yang ingin anda pecahkan melalui perniagaan yang anda dirikan ini, hingga seberapa berpengaruhnya pelanggan bagi perniagaan anda.


Do 's
5. Anda perlu tahu apa nilai anda
Anda perlu tahu apa nilai perniagaan yang anda miliki. Anda perlu memahami apa yang anda unggulkan dan apa yang anda tawarkan kepada pelanggan - pelanggan anda. Nilai dalam sebuah perniagaan sangat penting bagi jualan anda selanjutnya. Anda akan dengan mudah menawarkan, ketika anda tahu apa yang membezakan perniagaan anda dengan perniagaan pesaing anda.

2. Sesuaikan jualan anda dengan rancangan yang dibuat
Sebelum anda melaksanakan aktiviti jualan, maka pastikan rencana yang anda buat akan sesuai dengan apa yang akan anda lakukan. Anda juga harus berfikir tentang rancangan masa depan perniagaan anda. Ini akan memudahkan anda untuk dalam menyelaraskan aktiviti jualan dengan tujuan anda.

3. Gunakan sambungan anda
Jika anda ingin berjaya dalam melakukan proses jualan, maka cubalah untuk memanfaatkan sambungan perniagaan anda. Anda tentu mempunyai banyak rakan kongsi perniagaan atau rakan kerja sebelum mendirikan perniagaan ini. Anda boleh menjadikan mereka sumber bagi perniagaan anda. Meminta cadangan perniagaan kepada pelanggan mereka bukanlah perkara yang salah. Anda juga boleh menggunakan sambungan di komuniti yang anda ikuti.

4. Pantang menyerah
Menjual produk sebuah perniagaan memang bukan hal yang mudah, untuk itu setiap sales di sebuah syarikat selalu dicari yang berjiwa pantang menyerah. Kerana setiap usaha menjual tidak selalu langsung mendapatkan hasil yang diinginkan. Untuk itu setiap sales yang akan menjual produknya selain harus berani, cakap dan mudah bergaul, mereka juga harus pantang menyerah.

Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google