Formula 4C Untuk Perniagaan Sukses

Formula 4C Untuk Perniagaan Sukses

Jika dahulu strategi pemasaran dipengaruhi oleh formula 4P (Product, Place, Price dan Promotion), kini diambil alih oleh strategi 4C (Community, Co-Creation, customisation dan Conversation).

Banyak ahli pemasaran percaya bahawa formula 4P yang dahulu banyak digunakan oleh para peniaga berjalan sangat ampuh dalam mengepam jualan. Nyatanya, seiring dengan perubahan watak pasaran, formula tersebut sudah semakin ditinggalkan. 


Alasannya, pengguna sudah semakin pintar.
Richard Reeves dan John Knell dalam buku mereka, The 80 Minute MBA, menerangkan betapa dahsyat formula 4C yang mengambil alih formula 4P dalam perniagaan.

Community (komuniti) Cabaran terbesar untuk pemasaran adalah bagaimana agar produk yang anda jual bukan hanya berjaya kepada individu, tetapi juga kepada komuniti yang merupakan kumpulan dari individu tersebut. Jika anda berjaya menjual kepada komuniti, maka dengan sendirinya pelanggan-pelanggan individu akan datang dan mencari produk anda.

Customisation (Ubahsuaian) Cuba perhatikan seberapa sering anda mendatangi pejabat bank atau agen tiket pesawat ketimbang melakukan transaksi melalui online. Ya! kemajuan segala bidang kerana tingginya pergantungan orang terhadap internet telah mengubah corak dan watak-watak mereka dalam menghabiskan wang. Jika anda berfikir mempunyai kedai di sebuah pinggir jalan yang ramai saja sudah cukup, maka anda akan semakin tertinggal. Intinya adalah perniagaan juga perlu inovasi.

Co-Creation (penciptaan bersama) Gantibaju.com termasuk salah satu perniagaan yang telah berjaya membangunkan strategi ini. Mereka mengajak pelanggan mereka ikut mereka bentuk kaos dan mempromosikannya. 

Menurut Revees dan Knell, ada kecenderungan pengguna dewasa ini mempunyai keinginan menggunakan produk yang mereka rancang sendiri. Bukan apa-apa, mereka rata-rata sudah mencapai tahap titik bosan dengan bentuk dan reka bentuk yang ditawarkan oleh pengeluar. Tentunya anda ingat betapa ketika Hannamasa, self-service restoran muncul dan langsung digemari oleh pelanggannya.


Conversation (percakapan) Ketika tiga elemen C tersebut dijalankan dengan benar, pertanyaannya adalah "Apakah anda masih boleh memohon perbualan dengan pelanggan seperti dahulu?" Semakin sering orang berdagang melalui internet, semakin sering mereka melupakan nombor perkhidmatan pelanggan. Mungkin saja mereka lebih memilih melalui media sosial untuk mengeluh ketimbang menelefon. 

Diperlukan suatu seni baru dalam bercakap-cakap. Ingat, pelanggan semakin pintar. Percakapan basa-basi dan komunikasi kaku dengan pelanggan akan semakin ditinggalkan. Anda mesti mempunyai seni bercakap-cakap yang baru.
Previous
Next Post »
3 Komentar
avatar

keren blognya,sama baru merangkak 5 bulan, dasn 2 bulan,sukses saja

Balas
avatar

Terima kasih dah mahu berkunjung ke blog saya yng masih amburadul :-D mohon bimbinganya camana cara bina blog yang baik :-D

Balas
avatar

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

Balas

Ads by google