Jom kenali jenis-jenis saham

 
Jenis-jenis Saham

Apakah anda sudah mengenali jenis-jenis saham di bursa? Kenali dan pahamilah pelbagai jenis saham sebelum anda melabur. Dengan demikian anda tidak salah mengambil keputusan dalam memiliki saham yang sesuai dengan ciri-ciri risiko dan matlamat pelaburan anda.

Jenis-jenis saham berdasarkan permodalan pasaran dan kecairan.

Permodalan Pasaran adalah harga saham dikalikan dengan jumlah saham yang beredar di pasaran. Suatu saham yang berkapitalisasi besar biasanya lebih cair atau mudah diperjualbelikan di bursa. Berdasarkan kapitalisasinya, jenis-jenis saham dikategorikan menjadi:

    Saham Para atau Papan Atas (Blue Chip - big cap)

    Saham yang termasuk kategori ini adalah saham berkapitalisasi pasaran diatas Rp. 40 trilion. Selain berkapitalisasi besar saham-saham ini juga tergolong blue chip, iaitu saham syarikat besar dengan prestasi dan fundamental yang baik, diuruskan dengan professional, bergerak pada bidang industri yang diperlukan banyak orang, boleh mencetak untung besar dan rutin membahagikan dividen. Saham ini asasnya kuat dan tidak mudah digoreng oleh bandar kerana permodalan pasarannya besar dan jenis saham ini juga layak dimiliki untuk pelaburan jangka panjang berbanding dengan saham lain.

    Saham Lapis Kedua (Second Layer - medium cap)
    Saham-saham syarikat yang lebih kecil daripada saham blue chip. Permodalan pasarannya antara Rp. 1 trilion hingga Rp. 40 trilion. Pergerakan harga saham lapis kedua biasanya berfluktuatif dan fundamental syarikat cukup baik, tetapi masih dalam tahap prospek berkembang. Beberapa saham lapis kedua juga tidak begitu cair dan terdedah kepada aksi goreng-menggoreng di bursa.

    Saham Lapis Ketiga (Third Layer - small cap)

    Saham-saham jenis ini mempunyai kecairan dan modal pasaran yang amat kecil, iaitu dibawah Rp. 1 trilion. Jenis saham ini juga sering dikenali sebagai saham tidur dan sedikit orang yang memilikinya.

Jenis-jenis saham berdasarkan kecairan saham.

Mudah atau tidaknya anda membeli atau menjual saham ditentukan oleh kecairan saham tersebut. Berdasarkan likuiditasnya, watak saham boleh dikategorikan menjadi:

    Saham berlikuiditas tinggi
    Jenis saham dengan tahap kecairan yang tinggi akan memudahkan pelabur untuk membeli dan menjual saham tersebut. Umumnya saham-saham yang termasuk dalam kategori ini adalah saham-saham yang mempunyai modal pasaran yang besar (big cap) dan fundamental yang bagus, tetapi tidak semua saham yang asasnya bagus mempunyai kecairan yang tinggi.

    Saham bermusim (cyclical stock)
    Saham jenis ini akan bergerak aktif apabila ada peristiwa tertentu yang mempengaruhi keadaan perniagaan penerbit tersebut, baik itu peristiwa politik, ekonomi, hari raya keagamaan, cuti sekolah.

    Saham tidur
    Saham ini tahap likuiditasnya sangat rendah. Umumnya saham ini akan bergerak apabila ada aksi korporat (corporate action) atau berita yang berkaitan dengan kewujudan emitennya. Maklumat yang ada mengenai syarikat tersebut biasanya hanya berupa khabar angin, tapi pergerakan harga sahamnya boleh sangat drastik. Saham ini sering kali menjadi sasaran empuk bagi para Bandar dalam aksi goreng-menggoreng.

        Jenis-jenis saham berdasarkan pemilikannya.

            Saham Biasa (Common Stock)
            Sebahagian besar saham yang beredar di bursa adalah saham awam. Pemilik saham ini akan menerima dividen jika syarikat memperoleh keuntungan dan pada Rapat Umum Pemegang Saham (RUPS) bersetuju mengenai adanya pembagian dividen tersebut. Jika suatu saat syarikat dibubarkan atau bankrap, para pemegang saham biasa ini akan menerima hak atas sisa aset syarikat paling akhir selepas semua kewajipan atau hutang pada pihak lain sudah dibayar.

            Saham Preferen (Preferred Stock)
            Jenis saham ini memberikan dividen kepada pemegang sahamnya secara pasti. Jika suatu saat syarikat dibubarkan atau bankrap, para pemegang saham pilihan ini ini akan menerima hak atas sisa aset syarikat sebelum pemegang saham biasa. Umumnya besarnya dividen yang diagihkan kepada pemegang saham peferen ini sudah ditetapkan.

        Agar terhindar dari kerugian yang besar dalam melabur saham, anda harus teliti dalam memilih saham-saham yang akan dibeli. Anda harus mengenali dan memahami terlebih dahulu jenis-jenis saham yang ada di bursa.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google