Mahu Beli Rumah Kedua ? Baca Ini Dulu

Membeli rumah pertama melalui kredit pemilikan rumah (pinjaman perumahan) boleh menjadi menjadi pengalaman berhutang dengan nilai terbesar bagi kebanyakan orang. Harga rumah yang terus meningkat sering memaksa orang berpendapatan pas-pasan untuk berhutang pada bank, agar keperluan itu dipenuhi.
Selain nilai hutang yang besar, tenor berhutang janji rata-rata juga panjang, iaitu di atas 5 tahun. Kerana itu, tidak hairan apabila tiba waktunya ansuran pinjaman perumahan lunas, kelegaan pasti akan dirasakan. Maklum, ruang fiskal dalam anggaran rumah tangga pasti menjadi lebih besar. Nah, jika anda termasuk kalangan yang sudah terbebas lama dari beban ansuran pinjaman perumahan, sah-sah saja jika mula terfikir untuk memiliki rumah kedua. Bahkan mungkin rumah ketiga, keempat, dan seterusnya.

Baca juga Ciri-ciri Anda Boleh Punya Bisnes Sendiri

Alasan Ada Rumah Kedua
Ada banyak sebab mengapa seseorang mula memikirkan pembelian rumah kedua. Menurut, Diana Sandjaja, perancang kewangan dari Tatadana Consulting, orang sering berfikir untuk membeli rumah kedua kerana merasa rumah pertama mereka sudah tidak bias menampung ahli keluarga. Misalnya dari sisi lokasi, luas bangunan, faktor persekitaran, seperti banjir, jem, dan lain sebagainya.
Alasan lain yang juga banyak dijumpai adalah keinginan untuk menambah aset. Penggunaan mereka kelak boleh sebagai simpanan hari tua atau warisan untuk anak-anak. Ada pula yang membeli rumah kedua dengan tujuan pelaburan. Capital gain dari harga rumah dan bangunan yang terus meningkat akan menggemukkan aset anda. Terlebih jika nanti disewa, pendapatan sewa boleh menjadi tambahan pendapatan pasif.

Ingat Tujuan
Namun, seperti pembelian rumah pertama, pembelian rumah kedua juga tidak boleh sembarangan. Menurut Diana, apabila anda ingin memiliki rumah yang lebih dekat dengan lokasi kerja, maka pembelian rumah kedua boleh sedikit dipaksakan dengan kemampuan kewangan yang ada saat ini. Namun, tetap ingat, jangan sampai keadaan kewangan jadi kacau bilau.

Baca juga Mahu beli rumah ? Pilih Rumah Baru Atau Second ?

Formula pembelian harta tetap berlaku iaitu menimbang lokasi yang paling tepat. Tentu dengan melihat kewajaran harga dan bentuk bangunan. Akan tetapi, apabila keadaan kewangan anda belum membolehkan untuk membeli rumah kedua, menandatangani atau sewa kos di dekat tempat bekerja boleh jadi merupakan pilihan tepat di samping terus membeli rumah.

Perhatikan Keadaan Kewangan
Bagi yang melakukan pembelian rumah kedua dilatarbelakangi keinginan untuk menambah aset atau berinvestasi.Kira-kira bila-bila masa yang tepat untuk merealisasikannya. Sila meneliti terlebih dahulu keadaan kewangan anda saat ini. Menutut Budi Raharjo, perancang kewangan OneShildt Personal Financial Planning, membeli rumah kedua lebih tepat jika dilakukan ketika keadaan kewangan sudah sihat.
Petunjuk kewangan yang sihat antara lain ada dana kecemasan, keperluan perlindungan seperti insurans jiwa dan insurans kesihatan sudah dipenuhi, lalu nisbah hutang di bawah 30% daripada jumlah pendapatan. Pastikan juga, tujuan kewangan yang utama sudah dilakukan seperti dana pendidikan anak dan dana persaraan. Jika semuanya sudah dipenuhi, anda baru boleh membeli rumah kedua selain aset atau pelaburan.

Pemilihan Rumah yang Tepat
Pemilihan rumah incaran akan lebih tepat apabila disesuaikan dengan tujuan pembelian. Misalnya, membeli untuk pelaburan atau mau disewa. Tentukan target pasaran penyewa rumah anda kelak. Dari sana, pilihan lokasi rumah yang paling tepat boleh anda tentukan dengan lebih tertumpu.
Menurut Diana, melabur di bidang hartanah kelihatan menguntungkan kerana ada kepercayaan yang umum bahawa harga tanah mustahil turun. Namun, benar atau tidaknya masih bergantung pada lokasi hartanah. Pasalnya, kenaikan harga tiap lokasi berbeza-beza seiring perkembangan kawasan sekitarnya.
Membeli rumah kedua berupa landed house atau pangsapuri di persekitaran kampus boleh menjadi pilihan. Anda boleh menyewakannya kelak kepada para mahasiswa di sekitar kampus yang memerlukan tempat tinggal selama masa itu.
Sedang bila tujuan pembelian adalah untuk tempat tinggal baru untuk keluarga, lebih baik memilih sesuai keperluan keluarga anda. Misalnya, lokasi lebih dekat dengan tempat kerja, dekat dengan sekolah anak, rumah lebih luas, kemudahan awam lebih lengkap, dan sebagainya.

Jalur Pembelian
Pusat jualan harta berupa rumah tapak (landed house) mahupun pangsapuri banyak ragamnya. Membeli tunai tentu cara pembelian yang paling menguntungkan kerana anda tidak dibebani bunga. Namun, membeli tunai memerlukan dana tidak sedikit.
Anda boleh memanfaatkan jalur hutang untuk boleh mendapatkan rumah kedua. Pertama, hutang bank melalui Kredit Pemilikan Harta (KPP). Anda perlu menyiapkan danadown payment (DP) sekurang-kurangnya 40% dari harga rumah kedua yang jadi incaran anda.
Bunga KPP di bank saat ini terbilang mahal akibat dasar mengetatkan kewangan Bank Indonesia. Anda perlu berhitung teliti sama ada membeli rumah di tengah trend bunga tinggi seperti saat ini adalah keputusan tepat untuk dilaksanakan.
Kalau pun akhirnya tetap memutuskan beli, lebih baik memilih KPP dari bank yang bekerjasama dengan pemaju. Anda berpeluang mendapat diskaun khas jika memilih bank bersekutu. Kedua, membeli melalui ansuran kepada pemaju. Para pemaju umumnya memberi peluang pembelian hartanah melalui ansuran sehingga 36 kali atau 36 bulan.
Selain harus menyiapkan DP, anda juga dikenakan bunga pinjaman oleh pemaju. Namun, bunganya biasanya tidak setinggi gadai janji yang ditawarkan oleh perbankan. Nah, bagaimana jika harta incaran tidak mempunyai kemudahan pinjaman perumahan dari bank sedangkan dana kita tidak mencukupi untuk membeli langsung dari pemaju? Anda boleh mengira lagi kesediaan kewangan anda.

Hitung Bayaran Lain
Selain dana pembelian, anda perlu bersedia pula dengan kos lain-lain yang menyertai setiap langkah pembelian rumah. Antara lain kos rawatan kediaman. "Meskipun harga rumah cenderung naik sehingga menguntungkan, apabila dana maintenance tidak ada, keuntungan tersebut boleh-boleh terbantut," kata Budi.
Untuk pangsapuri, tersewa atau tidak, anda sebagai pemilik tetap perlu membayar kos rawatan bulanan kepada pengelola. Maka itu, Budi lebih menyarankan agar rumah kedua anda diubah menjadi aset produktif alih-alih dibiarkan sekadar sebagai tambahan aset. Caranya, ya sewakan!

Cara Menyewakan Hartanah
Menyewa rumah kedua memberikan dua keuntungan, iaitu capital gain dari kenaikan harga hartanah dan pendapatan pasif daripada bayaran sewa. Jika berniat menyewa, selain memastikan target pasaran sedari awal, anda harus aktif pula memasarkannya. Manfaatkan tempat iklan hartanah di internet atau akhbar. Iklan di internet banyak yang percuma.
Agar mendapat penyewa, anda perlu teliti menentukan kadar sewa. Rata-rata modal hartanah rumah lebih rendah berbanding pangsapuri, iaitu hanya 3% -5%. Sedangkan, pangsapuri mencapai 7% -12%.
Misalnya, rumah seharga Rp 700 juta. Maka, kadar sewa minimum adalah Rp 700 juta x 5% sama dengan Rp 35 juta per tahun atau Rp 2,91 juta per bulan. Jangan segan memberi diskaun harga sewa apabila penyewa mau menyewa sekaligus selama setahun atau lebih.
Previous
Next Post »
3 Komentar
avatar

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

Balas
avatar

aslamu alaikum wr wb..
bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis
dan berbagi kepada teman2 melalui tempat ini,
sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga
dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki,
namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang,
hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yang saya punya,
akhirnya saya menanggung hutang ke pelanggan-pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 600 juta ,
saya sudah stress dan hampir bunuh diri anak saya 3 orang masih sekolah di smp / sma dan juga anak sememtarah kuliah,tapi suami saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anaka-naknya ditengah tagihan hutang yang menumpuk,
demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue,
ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman
dan bercerita kepadanya, alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya.
dulu katanya dia juga seperti saya setelah bergabung dengan K.H. JAYA hidupnya kembali sukses,
awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir
dan melihat langsung hasilnya, `
saya akhirnya bergabung dangan mengunjungi website di www.uanggaib.xtgem.com semua petunjuk K.H. JAYA saya ikuti dan hanya 1 hari astagfirullahallazim,
alhamdulilah demi allah dan anak saya,
akhirnya 5m yang saya minta benar benar ada di tangan saya,
semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha,
kini saya kembali sukses terimaksih K.H. JAYA saya tidak akan melupakan jasa aki.
jika teman teman berminat, yakin dan percaya insya allah,
saya sudah buktikan demi allah silakan hubungi 085145341286 kunjungi website di www.uanggaib.xtgem.com atau KLIK DISINI





















































































































aslamu alaikum wr wb..
bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis
dan berbagi kepada teman2 melalui tempat ini,
sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga
dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki,
namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang,
hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yang saya punya,
akhirnya saya menanggung hutang ke pelanggan-pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 600 juta ,
saya sudah stress dan hampir bunuh diri anak saya 3 orang masih sekolah di smp / sma dan juga anak sememtarah kuliah,tapi suami saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anaka-naknya ditengah tagihan hutang yang menumpuk,
demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue,
ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman
dan bercerita kepadanya, alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya.
dulu katanya dia juga seperti saya setelah bergabung dengan K.H. JAYA hidupnya kembali sukses,
awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir
dan melihat langsung hasilnya, `
saya akhirnya bergabung dangan mengunjungi website di www.uanggaib.xtgem.com semua petunjuk K.H. JAYA saya ikuti dan hanya 1 hari astagfirullahallazim,
alhamdulilah demi allah dan anak saya,
akhirnya 5m yang saya minta benar benar ada di tangan saya,
semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha,
kini saya kembali sukses terimaksih K.H. JAYA saya tidak akan melupakan jasa aki.
jika teman teman berminat, yakin dan percaya insya allah,
saya sudah buktikan demi allah silakan hubungi 085145341286 kunjungi website di www.uanggaib.xtgem.com atau KLIK DISINI





















































































































Balas
avatar

TESTIMONI CARA I GOT PINJAMAN MY DARI PINJAMAN TANAH DAN TULEN
COMPANY DIPANGGIL JOSE LUIS PINJAMAN SYARIKAT. AKU SANGAT HAPPY TODAY
AND GOD BLESS JOSE LUIS PINJAMAN SYARIKAT.
,
Nama saya Lady frnsco perez Saya dari Sarawak di Malaysia saya berkahwin, saya telah mencari yang companyr pinjaman tulen untuk 5 bulan yang lalu
semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya untuk mempercayai mereka dan pada akhirnya
hari, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa sebagai balasan, semua
harapan saya telah hilang, i mendapat keliru dan kecewa, saya merasa sangat
sukar untuk memberi makan kepada keluarga saya, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan
dengan syarikat-syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
kawan, i memberitahunya semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, yang
dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan mana-mana jumlah pinjaman
diperlukan oleh saya dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%, bahawa dia hanya mendapat
pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya tentang bagaimana untuk memohon pinjaman, i did
hanya kerana dia memberitahu saya, i digunakan dengan mereka pada E-mel: (joseluisloans@gmail.com) Anda juga boleh menambah mereka pada (whatsaap 2348028425633), saya tidak pernah beriman, tetapi saya cuba dan saya
kejutan pilihan i mendapat pinjaman dalam tempoh 24 jam, saya tidak dapat percaya,
i gembira dan kaya lagi dan i sedang mengucapkan terima kasih kepada Tuhan bahawa pinjaman itu
syarikat-syarikat seperti ini masih wujud atas penipuan ini di seluruh tempat,
sila i nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi untuk
(Joseluisloans@gmail.com) dan mereka tidak dianiaya anda, dan
hidup anda akan berubah apabila saya did.Quickly menghubungi JOSE LUIS PINJAMAN SYARIKAT hari ini dan mendapatkan pinjaman anda daripada mereka, Tuhan memberkati JOSE LUIS syarikat pinjaman untuk tawaran pinjaman sebenar mereka.
 Pastikan anda menghubungi JOSE LUIS pinjaman bagi pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya daripada syarikat ini tanpa tekanan.[]]]

Balas

Ads by google