Pentingnya Memahami Cash Flow Saat berbisnes Hartanah


Dalam menjalankan perniagaan atau bisnes apapun, rasanya "cashflow" merupakan kata yang terpenting yang perlu diperhatikan secara cermat dan hati-hati. Namun tahukah anda bahawa pada kenyataanya banyak diantara kita yang kurang memahami apa itu cashflow dan mengapa cashflow itu merupakan perkara yang terpenting? Kekurang fahaman mengenai kata cashflow banyak berlaku khususnya bagi kita yang baru saja mengenal dan memasuki dunia keusahawanan.

Oke langsung saja, apakah itu cashflow? Cashflow atau aliran tunai merupakan laporan kewangan anda dimana didalamnya tedapat detail total seluruh pemasukan dan jumlah perbelanjaan yang berlaku dan biasanya akan di terkumpul setiap bulan. Dari jumlah seluruh pemasukan dan diselisihkan dengan jumlah total pengeluaran maka akan diketahui apakah laporan kewangan anda mempunyai "cashflow positif" atau malah "cashflow negatif".

Sekarang lupakan dulu pengertian cashflow yang anda pelajari disekolah atau akademik yang terlalu sukar dan berbelit sehingga sukar untuk kita fahami. Penting untuk anda tahu seorang entrepreneur dan pelabur yang juga merupakan pelatih dan pemilik buku best seller Rich Dad Poor Dad yang paling luar biasa iaitu Robert T Kiyosaki perlu anda baca.

Robert T Kiyosaki mendedahkan untuk lebih memahami kata cashflow maka dia harus membuat defenisinya sendiri dan melupakan definisi yang diberikan di akademik yang dia anggap kurang tepat bagi dia.

Jika cashflow yang anda hasilkan adalah casflow positif maka boleh dikatakan bahawa perniagaan yang anda urus tersebut merupakan "aset" bagi anda, dan sebaliknya jika cashflow yang dihasilkan adalah "cashflow negatif" maka perniagaan yang anda urus tersebut merupakan "kewajipan" atau liability bagi anda.
Lebih pendek lagi boleh dikatakan bahawa cashflow positif adalah segala sesuatu yang memasukkan wang ke kantung anda, dan sebaliknya casflow negatif adalah segala sesuatu yang mengeluarkan wang dari poket anda.

Kembali lagi ke hartanah, di sinilah anda perlu berhati-hati ketika hendak berniaga di hartanah, ingat aset akan membuat anda semakin kaya kerana aset akan terus memberikan pendapatan atau memasukkan wang ke kantung anda, sedangkan kewajiban atau liability akan membuat anda semakin miskin dan bermandi keringat untuk tetap berjuang, kerana setiap bulan anda perlu membayar atau mengeluarkan isi beg anda.

Dengan pemahaman diatas maka sangat disyorkan bagi kita, jika hendak berniaga atau pelaburan di hartanah untuk lebih mengutamakan cashflow postif berbanding capital gain sehingga aset anda akan berkembang terus dan anda tidak terperangkap di dalam hutang.
Sekian dulu artikel Pentingnya Memahami CashFlow Saat Perniagaan Harta semoga kita semakin paham dan bijak untuk memahami cashflow agar kita boleh mendapatkan financial freedom dari perniagaan hartanah.

Demikian artikel Pentingnya Memahami CashFlow Saat Perniagaan Harta terimakasih sudah berkunjung semoga bermanfaat untuk anda.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google