Belajar Pelaburan dari Pakar Pelaburan Dunia

Belajar Pelaburan dari Pakar Pelaburan Dunia

"Investing should be more like watching paint dry or watching grass grow. If you want excitement, take $ 800 and go to Las Vegas. "

Kutipan tentang pelaburan ini datang dari seorang ahli ekonomi asal Amerika Syarikat (AS) sekaligus orang AS pertama yang memenangi Hadiah Nobel untuk Economic Science, bernama Paul Samuelson.
Pelaburan, menurut Paul, sama seperti melihat cat yang kering atau melihat rumput yang tumbuh semakin tinggi. Di mana jelas sekali rasa bosan yang akan muncul bila anda melihatnya sepanjang hari dan sepanjang masa.

"Bagi pelabur pemula yang baru memulakan melabur, seringkali mereka berharap bahawa pelaburan itu boleh menguntungkan secara segera: hari ini dibeli, esok sudah jadi bergunung-gunung keuntungannya. Padahal itu sebuah pemikiran yang sangat keliru kerana pelaburan perlu masa yang cukup panjang untuk boleh menghasilkan buahnya, "jelas Ryan Filbert Wijaya, S.sn, ME., Seorang penasihat, pengamal pelaburan dan inspirasi pelaburan, serta partner dari Ngaturduit.com.

Ryan menyarankan, dengan anda menukar fokus daripada pertumbuhan rumput yang ada di taman kepada kesibukan kita sehari-hari, tanpa sedar rumput itu terasa berkembang dengan cepat.

"Itu adalah sebuah relativiti masa. Dalam melabur jangan selalu memperhatikan pelaburan yang anda tanamkan atau miliki. Cukup pastikan itu ketika anda memulakan keputusan untuk mula melabur padanya dan melihatnya berkala dalam jangka waktu tertentu, "kata Ryan.

Ryan mengingatkan bahawa semua jenis pelaburan mempunyai unsur risiko. Sehingga sejak awal ketika anda ingin melakukan pelaburan, perlu dipertimbangkan risiko awal tersebut.
"Dan keuntungan adalah perkara yang kita lihat setelah risiko boleh anda terima," tegasnya.

Memantau secara berkala juga berbeza-beza untuk setiap instrumen pelaburan. Yang perlu anda fahami adalah sebuah pelaburan yang naik dan turunnya tinggi alias fluktuatif, perlu masa lebih panjang untuk melihatnya berkembang. Tetapi berlainan pula, pelaburan yang cenderung stabil dapat dipantau dengan range waktu yang lebih singkat.

"Namun bila anda mahukan sebuah kepuasan secara ringkas, pelaburan bukanlah sebuah hal yang menjadi pilihan," kata Ryan. "Melainkan hiburan dan tindakan konsumtif yang boleh membuat anda merasa puas dalam masa singkat."

Salah satu pelajaran terbaik berjaya melabur dapat anda lihat dari seorang pakar pelaburan, Warren Buffett. Ia membeli saham GEICO, sebuah syarikat insurans, yang harga sahamnya menjunam dari 60 dolar AS menjadi hanya 2 dolar AS. Syarikat tersebut hampir bankrap tetapi Warren malah membeli sahamnya dan terbukti menghasilkan kejayaan besar.

Contoh lain adalah Coca-Cola. Banyak orang merasa Coca-Cola adalah syarikat yang berjaya dan kerana itu harga sahamnya sudah terlalu tinggi. Harga saham Coca Cola sudah melonjak lebih daripada lima ratus kali ganda mulai dari 1982 hingga tahun 1988. Tetapi Warren Buffett malah baru melabur wangnya sebanyak lebih daripada satu bilion dolar untuk membeli saham Coca Cola pada 1988. Terbukti langkah tersebut membawa kejayaan dan harga saham Coca Cola naik sebanyak lima kali ganda dalam masa enam tahun sejak dari 1988.

"Maka belajarlah dari Warren dan Paul, maka akan jelas jika anda ingin kesenangan singkat bawalah wang anda ke Las Vegas dan bermain judi di sana," ujar Ryan. "Bisa saja anda untung atau rugi, namun kepuasan boleh anda dapatkan secara serta-merta."
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google