Unjuran Kewangan Sebelum Bermula Perniagaan

Unjuran Kewangan Sebelum Bermula Perniagaan
artistic image

Ada usaha sendiri memang impian banyak orang. Bukan hanya soal prestisenya, tetapi juga kepuasan peribadi mengenai bagaimana perniagaan yang dijalankan dapat memberikan nafkah untuk banyak orang.

Namun di atas itu semua, dalam menjalankan perniagaan sendiri yang paling penting adalah kebebasan kewangan, di mana anda tidak perlu bergantung kepada gaji dan syarikat tempat bekerja sebagai sumber pendapatan.


Kerana dengan memiliki perniagaan sendiri maka anda boleh mempunyai pendapatan tambahan di luar gaji, yang tak jarang pendapatan perniagaannya melampaui besarnya gaji. Semakin mudah kerana perniagaan juga boleh diwariskan kepada anak cucu dan yang pasti kita tidak perlu bimbang kena pemutusan hubungan kerja alias diberhentikan kerja.

"Tak heran banyak orang yang berupaya membuka perniagaan sendiri," ungkap Mike Rini, CFP, financial planner dari MRE Financial & Business Advisory. "Itu sebabnya masalah perhitungan kewangan perlu dilakukan sejak awal agar modal yang ditanamkan ke dalam perniagaan boleh berkembang dan usahapun berjalan dengan berjaya."

Mike mengingatkan bahawa aspek kewangan usaha dalam perniagaan yang baru mau dijalankan sangat penting untuk diperhatikan lebih mendalam. Kerana itulah pengusaha sebaiknya membuat unjuran kewangan usaha atau anggaran usaha.
"Di sini anda menganggarkan jumlah kos yang mungkin timbul dan unjuran pendapatan yang akan dihasilkan untuk tempoh tertentu," jelas Mike. "Memang, membuat unjuran kewangan tidak mudah, apalagi jika anda baru akan memulakan usaha anda."

Menurut Mike, pada awalnya akan banyak angka-angka yang meleset, namun dengan berjalannya waktu dan pelarasan berkala maka akan dicapai unjuran kewangan yang cukup realistik. Itu sebabnya Mike menyarankan, jika anda baru mula berniaga, ada baiknya menyesuaikan unjuran kewangan anda setiap bulan berdasarkan data yang realistik.

Lebih lanjut Mike menjelaskan bahawa unjuran kewangan boleh anda gunakan untuk menganggarkan keupayaan anda mengembalikan pinjaman, dan membuat perancangan perniagaan atau business plan.

"Dengan memerhatikan setiap perbezaan yang timbul antara unjuran dan kenyataan, maka anda akan dengan mudah mengenalpasti apa yang menyebabkan perbezaan tersebut dan mengambil tindakan pembetulan serta lebih bersedia menghadapi tahun berikutnya," kata Mike.

Apa itu unjuran kewangan? Mike menggariskan bahawa unjuran kewangan merupakan bajet yang dirancang untuk penyelenggaraan sebuah usaha yang akan dijalankan. "Unjuran kewangan secara umum memberi gambaran mengenai peredaran kewangan sebuah syarikat, ramalan perbelanjaan, belanjawan modal dan sebagainya," kata Mike. "Segala sesuatu yang berkaitan dengan pembiayaan penyelenggaraan sebuah usaha akan tertuang di dalam sebuah unjuran kewangan."


Mengapa perlu merancang unjuran kewangan sebelum memulakan usaha? "Perancangan sesuatu dalam segala hal sangat penting untuk memastikan kejayaan sesuatu yang dilakukan. Di dalam sebuah usaha perniagaan, yang menjadi permasalahan utama adalah kewangan dari syarikat tersebut, "papar Mike. "Apabila tidak ada perancangan dan sistem pengurusan kewangan yang jelas, maka usaha perniagaan tersebut akan terapung dan sangat rawan mengalami muflis kerana tidak mempunyai data yang konkrit mengenai kewangan syarikat."

Mike, yang juga pengasas program Coaching & Business Mentoring bertajuk Dare to Dream Indonesia itu mendedahkan bahawa unjuran kewangan secara umum juga menjadi pedoman berapa anggaran jumlah yang akan anda keluarkan untuk sebuah usaha perniagaan yang akan dijalankan.
Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar
Anonim 02:50
delete

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

Balas

Ads by google