Memulai bisnis pakaian dengan modal kecil


Perniagaan pakaian adalah salah satu daripada tiga perniagaan yang tidak akan pernah surut kerana merupakan keperluan pokok manusia yaitu sandang (pakaian), makanan (makanan), dan papan (properti).
Peluang pasaran daripada perniagaan atau berbisnis pakaian masih sangat luas dan berpotensi untuk terhingga. Tingginya persaingan di perniagaan pakaian dan masalah modal sering menjadi halangan bagi seseorang dengan modal minimum untuk memulakan perniagaan pakaian.
Sudah menjadi hukum alam bahawa sesuatu yang menarik dan berpotensi akan banyak orang yang terjun didalamnya, seperti halnya perniagaan pakaian ini. Salah satu cara memenangi pesaingan adalah dengan membina brand / jenama produk yang kuat. Dalam kenyataannya, membina jenama ini memerlukan proses yang panjang dan modal yang besar. Hal ini tentu tidak sesuai bagi pemula dengan modal wang yang minimum. Akhirnya banyak pemula dengan modal minimum yang akhirnya bankrap dan menutup usahanya kerana tidak boleh bersaing atau kerana kehabisan modal di tengah jalan.

Melihat permasalahan tersebut, pada tulisan kali ini saya akan memberikan tips memulakan perniagaan pakaian dengan modal kecil. Sila disimak baik-baik kerana tips ini merupakan pengalaman peribadi saya, bagaimana cara saya memulakan perniagaan pakaian walaupun dengan keterbatasan modal.

Langkah - langkah Bermula Perniagaan Pakaian Dengan Modal Kecil

Berikut ini adalah langkah-langkah saya memulakan perniagaan pakaian, akan saya jelaskan secara terperinci tiap tahapannya agar anda mudah memahami dan mempraktikannya.

A. Mulakan Dengan Menjadi Reseller atau Dropshipper Pakaian

Dengan keterbatasan modal yang kita miliki, tidak perlu kita memaksakan untuk pengeluaran sendiri atau membeli banyak stok pakaian. Sebagai pemula, yang perlu anda lakukan adalah belajar sampai mahir di pemasaran pakaian. Jadi masalah pengeluaran dan urusan stok produk dalam tahap ini anda lupakan dulu. Fokuslah kepada kepakaran anda untuk memasarkan produk.

Berikut ini adalah beberapa point penting yang perlu anda perhatikan ketika anda menjadi reseller / dropshipper:

1. Mencari Pembekal/ Supplier Produk.
Pilihlah Pembekal yang dipercayai dan pro aktif dalam kerja sama. Mendapatkan supplier yang semacam ini gampang -gampang susah. Kadang ada supplier bagus tapi susah di ajak kerja sama. kadang ada yang enak di ajak kerja sama tetapi barangnya mahal kerana bukan supplier utama, dan lain sebagainya. Nah dalam hal ini anda tidak perlu tergesa-gesa membuat keputusan, yang penting jalan dulu dengan beberapa supplier. nanti dalam perjalanan anda akan mencari mana supplier terbaik menurut anda dan jadikanlah supplier tersebut rakan perniagaan anda ke depan.

2. Menjalin hubungan istimewa dengan supplier terpilih. 

Selepas mencari supplier terbaik, anda jalin hubungan baik dengan supplier, silaturahim dateng langsung ke tempatnya. Komunikasikan keinginan anda, dan utarakan sistem kerja sama yang ingin anda jalin sehingga supplier paham dan mendapatkan sistem yang win - win solution. Hal ini penting anda lakukan di awal, agar supplier anda memperhatikan dan memahami kesungguhan anda menjalin kerja sama.

3. Mulakan berjualan dengan ilmu.

Masalah supply produk anda sudah beres, sekarang fokus anda adalah menjual produk sebanyak - banyaknya. Dengan keterbatasan modal yang anda miliki, cara terbaik menjual adalah secara online dan dengan sistem dropship. Dengan sistem dropship, ada dua keuntungan sekaligus yang anda dapatkan. Pertama anda tidak perlu keluar modal untuk stok produk, kedua anda tidak perlu keluar wang untuk sewa tempat usaha. Saat ini sistem dropship telah membuka peluang dan mewujudkan peluang pekerjaan baru bagi siapa saja yang mau dan berusaha, dengan modal wang yang sedikit. Modal tetap keluar untuk sambungan internet kita.

Dengan sistem dropship, kita boleh menjimatkan modal untuk keperluan yang lebih penting iaitu pelaburan dalam promosi dan jualan. Anda boleh belajar teknik marketing online secara otodidak melalui googling, tetapi akan lebih baik jika anda melabur lebih di bidang marketing ini, kerana di sini lah kunci dari perniagaan. Jika anda sudah menguasai ilmu marketing online, maka anda boleh menjual apa saja, ini akan menjadi bekal anda dan akan menjadi modal utama dalam membina perniagaan anda selanjutnya.

Secara garis besar, ada 3 perkara perlu anda pelajari dalam marketing online: Search Engine Optimization (SEO), Social Media Optimation (facebook, twitter, Instagram, dll), dan paid traffic source. Anda tidak perlu menguasai semuanya, kerana memang akan memerlukan banyak masa mempelajari itu semua. Anda menjadi mahir di salah satu bidang saja, sudah cukup membuat anda kebanjiran order. hehe. Pertama kali, saya dulu fokus mempelajari facebook ads dan pengoptimuman social media (facebook dan twitter). Itu saja, sudah membuat saya terharu menguruskan order setiap hari, dan akhirnya saya merekrut 4 orang pekerja untuk membantu saya menjadi Customer Service. Itulah pentingnya ilmu, jika kita melabur di ilmu, tidak akan pernah rugi. Saat itu saya full menggunakan sistem dropship, merekrut 4 orang pekerja. Nah itulah hebatnya dropship, dengan modal yang nyaris sifar rupiah, tetapi keuntungan boleh maksimum.

B. Mula Stok Pakaian Sendiri dan Membuka Kedai Fizikal.

Hasil keuntungan yang telah kita peroleh jangan dihabiskan dulu tetapi dikumpulkan terus untuk modal perkembangan usaha selanjutnya. Pada tahap ini, kita sudah punya modal cukup banyak untuk stok produk sendiri dan mula membuka kedai fizikal. Pemasaran online terus digenjarkan dibantu oleh pemasaran offline melalui kedai pakaian kita. Pada peringkat ini, kita memerlukan pekerja baru sekurang-kurangnya 1 pekerja untuk melayani pembeli di outlet fizikal kita.

Kerana kita sudah stok produk, maka ada satu ilmu lagi yang perlu anda kuasai iaitu ilmu pengurusan persediaan barang. Semua harus tercatat setiap hari barangan yang masuk dan keluar. Proses dalam peringkat ini terus berlanjut sampai anda mengunpulkan banyak modal untuk persiapan pengeluaran sendiri. Sebelum menghasilkan pakaian sendiri, banyak perkara yang perlu anda pelajari. Mulai dari selok belok bahan, proses pengeluaran dari awal hingga akhir, dan pengurusan pekerja pengeluaran.

C. Bermula Pengeluaran Sendiri

Saat anda sudah mempelajari selok belok perbahanan, pengeluaran, dan pengurusan pekerja pengeluaran, saatnya anda terjun di pengeluaran pakaian sendiri. Proses ini akan cukup memakan banyak tenaga dan fikiran anda berbanding dua proses sebelumnya. Dengan kemungkinana risiko yang lebih besar di depan anda, tetapi potensi keuntungan dan perkembangan perniagaan anda akan menanjak pesat jika anda lulus pada peringkat ini.

Dengan menghasilkan pakaian sendiri margin keuntungan yang kita peroleh semakin besar, dengan syarat kita menguasai marketingnya juga. Beberapa orang sudah puas pada level mampu stok produk dan punya kedai fizikal. Ya tidak ada yang salah dengan plihan itu. Tetapi bagi anda yang menyukai cabaran dan mempunyai visi untuk membesarkan usaha anda menjadi lebih besar lagi, maka masuk tahap pengeluaran secara mandiri adalah langkah tepat. Dengan menghasilkan sendiri, anda akan mempumyai kawalan penuh atas usaha anda. Apakah sudah selesai sampai tahap ini? masih ada satu tahap lagi yang perlu anda capai iaitu peringkat membina rakan kongsi dengan sistem agen dan reseller.

D. Membina Sistem Perkongsian/kemitraan

Inilah tahap akhir yang perlu anda jalankan selepas anda mampu menghasilkan pakaian sendiri. Buatlah sistem perkongsian pakaian dalam bentuk Pengedar, Agen, dan penjual semula. Pakej pengedar untuk rakan kongsi yang bekerja sama dalam jumlah besar. Pakej Agen untuk rakan kongsi dengan pembelian sedang. Pakej reseller untuk pembelian jumlah kecil. Anda harus bekerja tambahan keras untuk membina sistem ini agar semua rakan kita yang kurang liputan dengan baik. Sistem perkongsian adalah cara terbaik untuk menjaga kestabilan pengeluaran pakaian anda dan terus membesarkannya.

Pada tahap ini, kedudukan perniagaan atau bisnis kita lebih banyak melayani unit perniagaan lain atau biasa sering disebut dengan Business to Business (B2B). Bukan lagi melayani pelanggan akhir seperti di dua peringkat awal kita hendak berniaga, seringkali disebut Business to Customer (B2C). Jadi pelanggan kita adalah para rakan kongsi perniagaan yang harus kita layani dengan sebaik mungkin.

Demikian tadi huraian mengenai tips memulakan perniagaan pakaian dengan modal kecil. Dengan keterbatasan modal yang kita miliki, bukan bermakna kita tidak boleh memulakan perniagaan pakaian. Walaupun dengan modal hampir sifar rupiah kita boleh bermula. Yang terpenting jangan memaksakan diri meloncat ke tahap yang memerlukan banyak modal wang. Mulakan dari yang kecil terlebih dahulu. Kuasai cara memasarkan produknya dulu, atau bahasa mudahnya, kita garap perniagaan hilirnya dulu, setelah kuat baru garap hulunya. 

Seperti itulah proses langkah langkahnya. Semoga boleh bermanfaat dan menjadi rujukan bagi anda yang akan memulakan perniagaan pakaian dengan modal kecil.
Previous
Next Post »
197 Komentar

Ads by google