Menonton TV: Cara Terpopuler Membuang Masa Sia-Sia

Menonton TV: Cara Terpopuler Membuang Masa Sia-Sia

"Aku ingin cepat dapat kerja, capek buang -buang masa gak jelas. Kalo boleh kerjaan yang boleh digarap di rumah, males kalo musti kerja kantoran yang rutin berangkat pagi pulang petang. "Begitu kata saudara saya yang baru lulus kuliah.

"Cuba perniagaan internet!" Jawab saya enteng.

Saya sudah buktikan, perniagaan ini memang menghasilkan banyak wang. Dan, yang terpenting tidak ribet. Kita boleh atur waktu kerja sendiri. Fleksibel. Tidak takut bangun kesiangan dan terlambat masuk pejabat. Juga, tidak ada bos atau penyelia yang cerewet. Enak bukan?

Tidak usah bingung mula dari mana. Mula dulu dari komitmen yang kuat. Tapi, pasti awalnya anda akan bertanya-tanya, "Sanggupkah saya jalankan perniagaan semacam ini?" Ini mudah, anda cuma perlu fokus! Ya FOKUS! Curahkan perhatian sepenuhnya. Tinggalkan pekerjaan lain yang tidak menjanjikan hasil yang besar.

Jika masih ragu, ikuti apa yang dulu saya lakukan. Pertama, saya hitung dulu pendapatan yang boleh saya perolehi. Lalu, saya renungkan apa yang diharapkan dari pekerjaan ini. Apakah dalam 6 bulan pekerjaan ini sudah boleh memberikan hasil? Dan, apakah pekerjaan ini boleh terus berlangsung?

Setelah menceburkan diri di perniagaan ini, anda harus pintar mengatur peluang. Manfaatkan masa dan peluang yang anda miliki. Pandailah mengira keuntungan dari setiap kegiatan yang anda lakukan. Sebagai contoh, menonton TV.
Jangan buang masa anda dengan percuma.

Bagi banyak orang, menonton TV itu tidak merugikan kerana kita boleh terhibur. Tetapi pernahkah anda sedari, dengan menghabiskan masa menonotn TV, anda telah mensia-siakan aset yang sebenarnya boleh produktif.

Sebaiknya jual saja televisyen anda. Wang hasil jualan itu boleh untuk pelaburan perniagaan di internet. Yakinlah, kita pasti mendapat keuntungan yang berlipat-ganda. Jika anda keberatan menjual tv anda, paling tidak singkirkan dia dari pandangan anda.

Tapi, mengapa televisyen yang kita singkirkan? Kenapa bukan barang yang lain?

Dengan adanya TV di rumah, setiap hari kita mempunyai peluang untuk membuang waktu secara percuma. Menonton TV selama 5 jam setiap hari, sama dengan menggunakan waktu 5 x 30 = 150 jam setiap bulan. Sama dengan 1800 jam setiap tahun. Bermakna anda telah membuang 75 hari masa yang sebenarnya boleh anda gunakan untuk produktif. Tanpa TV, anda boleh gunakan masa anda untuk menguruskan perniagaan baru anda di internet.

Satu lagi yang sering luput dari perhatian kita adalah kesan iklan. Iklan-iklan yang mengebom kita setiap hari boleh membuat kita bertindak boros. Ada iklan produk baru dan tempat makan baru, kita pasti ingin cuba. Dan, sudah pasti kita mengeluarkan kos tambahan untuk ongkos cuba-cuba ini. Kos ini saya sebut kos kesempatan. Semakin sedikit anda membuka kesempatan, semakin sedikit perbelanjaan anda.

Nah, gambaran tentang tv di atas berguna bagi anda yang akan memulakan perniagaan internet. Mengapa anda melakukan aktiviti-aktiviti yang tidak banyak memberi manfaat? Padahal, di masa yang sama anda boleh menghasilkan wang. Setuju? Dari pada buang masa sia - sia, ayo mula buang masa untuk perkara yang berguna.

Saya menghasilkan 75 juta per bulan, hanya dengan menggunakan masa produktif 2-4 jam per hari. Masa yang hampir sama dengan yang orang gunakan untuk menonton TV.

Agar waktu anda lebih berkesan, saya punya cara menyeleksi aktiviti-aktiviti bermanfaat. Sebelum melakukan suatu hal, sebaiknya kita fikirkan,

 -   Apakah pekerjaan ini mula menghasilkan wang?
 -   Berapa banyak yang boleh dihasilkan?
 -   Berapa lama masa yang diperlukan?
 -   Pekerjaan penting apa yang juga boleh kita lakukan bersamaan dengan pekerjaan ini?
 -   Efektikah jika kita serahkan kerja ini pada pihak lain?
 -   Pengeluaran apa saja yang kita keluarkan untuk pekerjaan ini?
 -   Apakah pekerjaan ini termasuk berjangka panjang?

Kadang saya sengaja tidak menyapa rakan-rakan blogger saya. Soalnya, menulis dan memberi komen tentang blog orang lain itu merampas banyak masa dan tenaga. Padahal saya harus menguruskan blog dan laman web saya sendiri. Agak egois memang. Memang benar saya menjalin hubungan talian, memasarkan laman web, dan memberi input untuk blogger lain. Tapi, ini hanya demi membuat laman saya lebih terdedah dan popular. Tidak ada yang percuma!

Anda musti ingat, sumber pendapatan dalam perniagaan internet itu tidak terhad, tetapi sumber-sumber yang anda miliki sangat terhad, misalnya masa anda, tenaga anda, dan sebagainya. Prioritaskan apa yang boleh anda lakukan dan aturlah sebaik mungkin. Menonton TV? No way!

Btw, saya jarang menonton tv lho!

Bagaimana dengan anda? Setuju jika waktu berharga dipakai untuk kegiatan yang lebih produktif? Jadi buang masa anda untuk hal yang menghasilkan!

Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google