Bagaimana Bermula Pelaburan Emas?

Bagaimana Bermula Pelaburan Emas?


Sebenarnya pelaburan emas itu adalah beli dikala tersedia budget dan jual dikala diperlukan. Ia semudah itu.
Namun sejak kita mengenal istilah "pelaburan", maka proses beli dan jual emas yang telah dilakukan oleh nenek-nenek kita sejak zaman dahulu kala ini menjadi sesuatu yang ribet dan seringkali berbelit.


Jadi, bagaimana memulakan pelaburan emas? Artikel ini akan cuba menghuraikan langkah mudah tersebut ke dalam beberapa hal yang taktikal.

Secara khusus artikel ini juga saya tulis untuk memudahkan saya menjawab ketika ada kawan (ataupun calon kawan) yang bertanya bagaimana memulakan pelaburan emas.

Pertama, tentukan matlamat dalam melabur emas. Seperti halnya ketika melakukan perjalanan, semestinya kita punya bandar yang menjadi tujuan kita. Artikel mengenai bagaimana mereguk keuntungan dari melabur emas ini mungkin boleh membantu untuk menentukan tujuan anda dalam melabur emas.

Dengan memahami tujuan, kita jadi tahu sebanyak apa emas yang kita perlukan dan sebanyak apa dana yang mesti kita siapkan dan berapa lama waktu yang tersedia. Dengan demikian, hal berikutnya adalah kita mesti menentukan strategi.

Strategi yang dimaksudkan disini melingkupi seberapa rutin kita akan menambah simpanan emas kita, seberapa besar sasaran setiap kali penambahan, apakah berdasar gr emas ataukah muka rupiah dan strategi mengenai simpanan yang selamat simpanan emas kita.
Jika matlamat kita jelas, strategi juga ok, semestinya fluktuatifnya harga emas pada jangka pendek tidak terlalu berpengaruh pada keputusan kita.

Jangan terlalu pusing dengan harga jual kembali emas, orang belum beli kok sudah pusing dengan jual kembali, toh emasnya tidak langsung kita jual selepas kita beli dan ditambah banyak cara untuk mendapatkan hasil yang maksimum ketika menjual kembali emas kita.

Tambahannya, dalam melabur emas batangan, sebaiknya anda lakukan sendiri langsung tanpa perlu melibatkan pihak ketiga semacam ikut MLM emas batangan atau beli emas batangan dengan iming-iming cashback ataupun HYIP yang dibalut dengan emas. Pelaburan emas adalah perkara mudah, anda boleh lakukan sendiri.


Secara mudah, mari kita susun cara memulakan pelaburan emas:

 -   Tentukan destinasi.
 -   Tentukan berapa banyak emas yang mesti dikumpulkan untuk mencapai tujuan.
 -   Tentukan berapa banyak emas yang mesti dibeli secara rutin tiap bulan atau yang sudah tentukan.
 -   Jangan lupa masalah simpanan.
 -   Do it yourself, tak perlu melibatkan pihak ketiga.

Selamat memulakan!
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google