Tip Perniagaan: Rebranding atau tidak berkembang

Tip Perniagaan: Rebranding atau tidak berkembang

Berita mengejutkan datang dari raksasa teknologi dunia, Microsoft, pada pertengahan Ogos lalu.

Pasalnya, melalui blog rasmi Microsoft mengumumkan bahawa mereka melakukan perubahan atau penjenamaan semula terhadap logo Microsoft yang selama ini telah digunakan selama 25 tahun.


Salah satu alasan Microsoft mengubah logo syarikat mereka adalah untuk menaikkan imej jenama dan meningatkan jualan produk Microsoft sendiri. Maklum saja, jualan Microsoft kalah jauh bila dibanding pesaing abadinya, Apple.

Berita mengejutkan lain justru datang dari pesaing utama Microsoft, iaitu Apple. Kerana, berdasarkan laporan Willard Brown, sebuah agensi penyelidikan pemasaran ternama, yang di release pada pertengahan Mei lalu, menyebutkan bahawa Apple mempunyai penilaian tanda tertinggi didunia, iaitu sebanyak 182,951 juta dollar AS atau lebih dari dua kali penilaian Microsoft yang mencapai 76,651 juta dollar AS.


Yang menarik, Apple telah melakukan penjenamaan semula terhadap tanda/logo mereka terakhir pada 14 tahun yang lalu.
Kedua-dua syarikat besar ini sangat menyedari pentingnya melakukan penjenamaan semula sebagai cara meningkatkan imej jenama mereka demi untuk mencapai peningkatan keuntungan sebagai tujuan akhir syarikat.

Mereka menyedari pentingnya perubahan brand image di tengah persaingan yang semakin ketat, serta pertumbuhan dan perubahan segmen pasaran. Lalu, bagaimana dengan Jenama Syarikat Anda?
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google