Kekangan Pelaburan dan Penyelesaiannya

Kekangan Pelaburan dan Penyelesaiannya

Sebelum krisis ekonomi global 1998, pelaburan belum terlalu melambung. Salah satu alasannya kerana instrumen tabungan dan deposit masih memberikan suku bunga yang menarik, melebihi tahap inflasi. Jadi, pelaburan individu dari sektor kewangan tidak terlalu berkembang.

Cerita berbeza selepas, kerana suku bunga tabungan dan deposit turun drastik, dan akhirnya disalip oleh angka inflasi. Membuat banyak orang yang bergantung kepada deposit dan simpanan untuk menyimpan dan membiakkan wangnya, tersentak lantaran nilai wang mereka terus turun dimakan inflasi.


Walau pelaburan sangat penting dalam mempertahankan nilai wang dari pelaburan, sebenarnya masih banyak orang yang enggan untuk memulakannya. Buktinya, Indonesia masih mempunyai sedikit pelabur individu di sektor kewangan. Pelabur dana bersama, misalnya, hanya kira-kira tiga peratus daripada jumlah penduduk Indonesia yang mencapai lebih dari 230 juta jiwa.

Jadi, apa saja halangan-halangan melabur? Semak maklumat dari Schroder Indonesia berikut ini, dan penyelesaiannya.
Dana pelaburan terhad. Selama ini banyak orang beranggapan bahawa untuk pelaburan memerlukan wang yang banyak, manakala pendapatan yang diperolehi setiap bulan sangat terhad. Kenyataannya, keperluan dana untuk pelaburan tidak seperti yang difikirkan ramai orang. Range wang yang perlu dikeluarkan untuk melabur dana bersama, misalnya, bahkan boleh mula dari Rp100 ribu-Rp300 ribu, alias sebanyak wang yang anda habiskan untuk satu akhir pekan. Jadi siapa bilang melabur harus keluar wang banyak.

Pengetahuan terhad. Tidak sedikit orang yang enggan melabur kerana merasa tidak punya pengetahuan soal pelaburan itu sendiri. Padahal, di era keterbukaan maklumat seperti saat ini, anda boleh dengan mudah terdedah kepada maklumat tentang pelaburan. Kalau anda benar-benar serius menyelamatkan nilai wang anda, maka anda harus mau belajar soal pelaburan, baik dari internet - Google, laman web, forum dan sebagainya, mahupun mengikuti seminar-seminar yang diadakan oleh para perancang kewangan.


Pentadbiran yang menyusahkan. Dahulu, melabur memang terkesan rumit. Namun, saat ini sudah tidak lagi. Sebagai contoh, untuk pelaburan dana bersama anda cukup membuka akaun di bank-bank yang menyediakan perkhidmatan pembelian produk dana bersama. Selepas itu, tinggal bilang ke petugas customer service bahawa anda ingin membeli produk dana bersama, dan voila, anda sudah melabur. Nggak repot, kan.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google