Melabur Saham Vs. Bermain Saham

Melabur Saham Vs. Bermain Saham

Entah sejak kapan ungkapan "bermain saham" mulai sering digunakan orang untuk menggambarkan aktiviti pelaburan saham di Pasaran Modal. Entah sejak kapan pula ungkapan tersebut lebih popular berbanding ungkapan melabur saham.

Apapun itu, menurut pengamal dan inspirasi pelaburan Indonesia Ryan Filbert Wijaya, 28, pelaburan - apapun jenisnya - tidak seharusnya dilakukan dengan bermain-main apalagi cuba-cuba.


"Pelaburan adalah wajib bagi semua orang, apa-apa profesion anda pada masa ini," ujar Ryan yang mula melabur sejak usia 18, dan merupakan salah satu partner Ngaturduit.com. "Sebab, kalau hanya dengan menabung saja akan sangat sukar untuk mencapai masa persaraan yang menyenangkan. Itu sebabnya semua orang harus melabur. "


Walau melarang menggunakan kata 'bermain' ketika melabur, Ryan justru meminta agar setiap pelabur untuk mempunyai mental seperti bermain-main dalam mengenal pelaburan saham atau pelaburan lain.



"Oleh kerana ada kemungkinan anda akan" kalah "atau" gagal "saat pertama kali cuba melabur," jelas Ryan. "Ketika hal itu terjadi, tekanlah butang restart dan kembalilah bermain sampai level tersebut berjaya anda lalui.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google