Waspada Investasi Ilegal MMM

Iklan Mavrodi Mondial Moneybox (MMM) atau dikenali dengan Manusia Membantu Manusia kembali bangkit dan bahkan semakin agresif, untuk menarik ahli baru lagi mereka mengiklankan di media massa cetak maupun elektronik. Mulai dari surat khabar, televisyen hingga sejumlah laman internet yang mempunyai pengujung cukup ramai. MMM juga gencar mengajak masyarakat bergabung dengan menghantar mesej melalui aplikasi WhatsApp.

Sebelumnya sekitar Ogos 2014 lalu, kabar tentang goyahnya skim perputaran wang ala MMM mulai terdengar, sejumlah peserta mengadu perputaran dana di sistem MMM yang mula tersekat. Menurut salah satu peserta MMM, waktu itu dia sudah tidak menerima kiriman dana / bantuan alias Get Help dalam tempo lebih dari sebulan. Padahal ia sudah memindahkan dana atau membantu peserta lain alias Provide Help sejak Julai 2014. Sesuai aturan main, jarak antara waktu melakukan Provide Help dan menerima Get Help tidak pernah lebih dari masa sebulan. Cerita salah satu partisan diatas seharusnya dapat memberi gambaran kepada kita semua untuk waspada bahawa skim MMM yang saat ini mulai gencar melakukan iklan, kembali akan memakan korban.

Anto Probowo dari Pihak Berkuasa Perkhidmatan Kewangan (OJK) berkata pihaknya telah mengenal pasti bahawa aktiviti menggerakan dana masyarakat yang dilakukan oleh MMM atau nama lain yang sama dengan kegiatan MMM tersebut berpotensi merugikan masyarakat dan menyalahi undang-undang. OJK mencari beberapa kejanggalan, di antaranya MMM tidak mempunyai izin dari instansi yang berwenang dan tidak ada kejelasan tentang bentuk badan hukum dan domisili hukumnya. Kerana tidak mempunyai domisili hukum, perintah semuanya dilakukan melalui web yang hosting di luar negeri. Sehingga penapis yang dilakukan Kementerian Komunikasi dan Informatika tidak boleh menutupnya kerana mereka boleh memakai domain lain.

Pelbagai pihak berkaitan juga sudah mengingatkan masyarakat agar mengelakkan produk pelaburan asal Rusia itu, supaya masyarakat betul-betul memahami peraturan dan risiko sebelum menanamkan wangnya. MMM bukanlah badan usaha yang mendapat keizinan dari OJK, melainkan hanya sebuah laman web di internet di mana anggotanya saling menghantar dana dengan harapan boleh mendapat keuntungan kira-kira tiga puluh peratus bagi setiap bulan. Sementara itu dari internet diperoleh maklumat tambahan bahawa Sergey Mavrodi tersangkut masalah hukum di Russia (dipidana penjara) kerana kegiatan berkaitan MMM di Russia. Selaian itu Penguatkuasa Undang-undang di India telah menangkap beberapa orang yang berkaitan dengan kegiatan MMM di India, serta Pimpinan Majelis Ulama Indonesia telah menyampaikan pandangan bahawa kegiatan MMM bersifat riba dan haram.

Menindaklanjuti pengaduan Ketua Dewan Komisioner OJK kepada Kementerian Kominfo, maka setelah melalui proses kajian yang dibincangkan dalam Panel Pelaburan Haram, Penipuan, Dadah Makanan, Judi dan Dadah, Panel mencadangkan kepada Menteri Kominfo untuk menyekat laman-laman web tersebut sebanyak 20 tapak.

Berdasarkan maklumat dari beberapa laman internet, secara umum kegiatan oleh MMM adalah:

    Mengajak masyarakat untuk bergabung dengan meletakkan dana dalam kegiatan di MMM, penyertaan masyarakat dilakukan melalui sistem di internet. Sistem tersebut disebut diciptakan oleh Sergey Mavrodi (Warga Russia);
    Calon peserta perlu mempunyai akaun pada bank, telefon bimbit (nombor aktif) dan alamat email. Setelah peserta mendaftar melalui internet, sistem (internet) akan memberikan password untuk masuk ke sistem, dan kod akses untuk setiap transaksi)
    Peserta akan diberi perintah untuk memindahkan sejumlah dana kepada akaun bank yang tertentu (nama bank, nama pemilik akaun dan nombor akaun) dan berposisi sebagai Provide Help.
    Jika perintah tersebut tidak dipenuhi, maka peserta tersebut dimasukkan dalam senarai blacklist, sehingga tidak dapat lagi mengikuti kegiatan MMM. Bukti pemindahan dimuat naik (upload) ke sistem.
    Setelah memindahkan dana, maka peserta tersebut berkedudukan sebagai penerima bantuan (get Help) dan dapat menerima manfaat 30% lebih besar daripada jumlah yang telah dipindahkan dalam masa 1 bulan.

Dalam beberapa laman internet juga dimuat maklumat antara lain sebagai berikut:

    MMM akan memberikan bagaimana cara melabur yang baik dan benar serta berkesinambungan. Admin atau pemilik laman MMM tidak meminta wang sesenpun dari member (wang tetap di akaun member).
    MMM bukan bank dan tidak mengumpul dana masyarakat, Admin hanya menyediakan sistem untuk mengumpul data dari orang yang memerlukan bantuan dan menyalurkan kepada yang ingin memberi bantuan.Tidak perlu cari member (bukan MLM).
    Bukan perniagaan online, tidak jualan produk, tidak ada syarikat. Reward 30% dalam 1 bulan, 2300% dalam 1 tahun dan mendapat bonus 10% dari rakan anda. Hari ini membantu Rp100 ribu, bulan depan dibantu sebesar Rp130 ​​ribu dst.

Sumber Kominfo juga menyatakan tidak diperoleh maklumat bahawa MMM merupakan bentuk badan usaha badan hukum tertentu, maupun badan usaha bukan badan hukum (bukan persekutuan perdata, firma atau badan usaha bukan badan hukum lainnya). Sedangkan berdasarkan pengesahan dari institusi anggota Pasukan Petugas Waspada Pelaburan dalam mesyuarat Pasukan Petugas, diketahui bahawa MMM tidak disenaraikan sebagai pihak yang memikiki permit, pendaftaran, atau persetujuan dari instansi anggota Satgas (tidak mempunyai permit dari Pihak Berkuasa Perkhidmatan Kewangan, Kementerian Perdagangan, Kementerian Koperasi dan UKM , Badan Pengawas Perdagangan Berjangka Komoditi, maupun Badan Penyelarasan Penanaman Modal) .Tidak diperoleh gambaran bahawa aliran dana dalam MMM tidak menggunakan akaun tertentu milik pengelola laman web, melainkan langsung antar akaun.

Dengan demikian tidak tergambar adanya penghimpunan dana, namun berlaku penggerakan dana. Akibatnya jika ada peserta yang tidak mematuhi peraturan hanyalah; mem-blacklist dan mengeluarkan blacklist tersebut dalam laman Admin. Berdasarkan hal-hal tersebut di atas, Satgas menilai bahawa muatan maklumat dalam Situr internet MMM sangat berpotensi merugikan masyarakat serta menimbulkan keresahan masyarakat. Untuk mencegah makin tingginya potensi kerugian masyarakat dan keresahan masyarakat, Kemenkominfo perlu segera melakukan sekatan atas laman internet MMM.

Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google