Sudah Bersedia Pelaburan Saham?

Sudah Bersedia Pelaburan Saham?

Di antara berbagai macam pelaburan yang ditawarkan, saham merupakan salah satu instrumen pelaburan yang menjanjikan keuntungan besar dengan modal yang relatif kecil.
Tidak seperti halnya pelaburan hartanah yang di Indonesia kerap memberikan keuntungan puluhan bahkan ratusan peratus, melabur saham juga mampu memberikan keuntungan berlipat, namun dengan nilai pelaburan yang jauh lebih kecil.

 baca juga Melabur Saham Vs. Bermain Saham
Bahkan menurut penganalisis kewangan Mada Aryanugraha, SE, RFA, partner Ngaturduit.com, sejumlah syarikat sekuriti - tempat di mana anda perlu membuka akaun sebagai pelabur sebagai syarat agar anda boleh mula melabur saham - sudah memberi kemudahan dari syarat pembukaan akaun, iaitu dengan nilai muka paling kecil hanya satu juta rupiah, dengan menggunakan kad pelajar. Sedangkan untuk non mahasiswa untuk pembukaan akaun adalah minimum lima juta rupiah.
"Sedangkan untuk pembelian sahamnya sendiri bergantung nilai saham dari syarikat yang anda inginkan," kata Mada.
Mada menjelaskan bahawa harga saham lebih murah saat ini adalah Rp 50 per helai, di mana minimum pembelian adalah 1 lot atau 100 keping.
"Jadi, jika anda ingin membeli 1 lot maka perlu membayar hanya Rp5.000. Artinya, dengan dana sebesar Rp500 ribu anda sesungguhnya sudah boleh membeli saham, "ungkap Mada. "Hanya saja yang perlu diperhatikan adalah modal untuk membuka akaun sahamnya dengan besaran antara satu juta hingga lima juta rupiah. Jika saat ini modal anda hanya Rp500 ribu, tentunya belum mencukupi untuk membuka akaun saham di sekuriti. Jalan keluarnya adalah dengan mengumpulkan terlebih dahulu dari pendapatan anda sampai dengan muka lima juta rupiah tercapai. "
Menurut Mada, yang perlu diketahui dan dipertimbangkan sebelum melabur saham adalah melabur secara langsung di pasaran saham memerlukan pengetahuan yang mendalam.
"Terutamanya pengetahuan berkaitan analisa teknikal dan fundamental," jelas Mada. "Itu kerana risiko melabur di pasaran saham sangat tinggi."
Mada memberi cadangan, bila tidak mempunyai pengetahuan yang cukup untuk melabur secara langsung di pasaran saham, terutama untuk pemula, di mana keterbatasan pengetahuan dan kesediaan modal saat ini, ada baiknya mula mengikuti seminar atau bengkel berkaitan.

 baca juga Melabur Sambil Beramal? Boleh!
"Selain itu, toh, melabur tidak harus selalu langsung di pasaran saham. Sebaiknya belajar melabur terlebih dahulu di produk Reksa Dana, di mana tidak terlalu di perlukan kemampuan analisa teknikal dan juga modal yang besar, "ungkap Mada.

"Bahkan dengan modal Rp. 500.000 sudah cukup untuk memulakan melabur di Reksa Dana, kerana untuk Reksa Dana mulai dari Rp. 100.000 sudah boleh melabur. "
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google