Mengenal Pelaburan/investasi Emas

Mengenal Pelaburan Emas

Menyimpan emas sudah dianggap sebagai pelaburan paling menjanjikan dan aman - di samping tanah - sejak zaman nenek-datuk kita. Tak salah memang, emas selalu menjadi primadona bagi masyarakat yang ingin melabur, terutama yang tidak mahu memasuki dunia saham atau perniagaan yang besar risikonya. Namun sejujurnya, tak ada pelaburan yang tanpa risiko, termasuk emas. Sebelum anda memutuskan untuk menengok emas sebagai pelaburan, kami berikan plus minus dari pelaburan ini.


Emas mempunyai nilai (value) yang tetap, sehingga relatif lebih aman berbanding dana bersama ataupun saham. Perlu diingat, value bukan bermakna harga. Harga emas boleh naik dan turun sesuai dengan inflasi, namun nilainya (boleh diertikan bebas sebagai daya belinya) akan terus mengikuti kenaikan tersebut.

Harga emas juga menggunakan kadar pertukaran dollar Amerika (US $) sehingga apabila kadar pertukaran USD naik, harga emas juga naik, begitu juga seterusnya. Namun, dalam jangka masa panjang harga emas akan cenderung stabil.

Kecairan emas juga menjadi nilai plus bagi pelaburan emas. Emas mudah diperjualbelikan dan digadaikan sehingga dapat menjadi penyelesaian bila ada keperluan mendadak atau bila ada kenaikan harga yang mendadak secara tiba-tiba.

Pelaburan emas juga relatif mudah. Ringkasnya, pelaburan ini berbentuk jual beli jangka panjang. Anda memang perlu melihat perkembangan harga pasaran, namun anda tak perlu mengamatinya secara sengit dan terus-menerus seperti dalam pelaburan saham.

Namun demikian, seperti halnya pelaburan lain, di mana prinsip low risk-low gain, high risk-high gain, pelaburan emas tidak memberikan margin profit sebesar pelaburan lain yang lebih agresif seperti hartanah. Selain itu, simpanan emas, terutama dalam saiz besar, memerlukan kos yang cukup besar. Simpanan emas yang baik sangat diperlukan agar emas tidak teroksida dan berubah warna.

Kini ada banyak pilihan untuk pelaburan emas bila anda memutuskan untuk melakukannya. Pilihannya mulai dari membeli emas batangan, membeli perhiasan, sehingga melakukan ansuran pembelian emas. Pilihan ketiga menjadi hal yang marak dilakukan masyarakat beberapa tahun terakhir. Ansuran boleh dilakukan melalui pelbagai institusi kewangan seperti bank syariah atau lembaga gadai. Bila anda ingin berbuat demikian, kami cadangkan anda memperhatikan harga emas yang dijadikan acuan oleh lembaga tersebut (kerana setiap institusi punya pilihan pengeluar dan harga acuan yang berbeza), wang muka yang diperlukan, kos pentadbiran, tempoh ansuran, dan fleksibiliti cara pembayaran. Yang paling penting, pilih skim ansuran sesuai dengan keadaan anda, jangan memaksakan diri untuk berbuat demikian. Sekali lagi, pelaburan tidak boleh mengganggu kehidupan pokok anda.


Nah, apakah anda berminat melabur emas? Atau lebih tertarik dengan pelaburan lain yang lebih dinamik?
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google