Melabur Sambil Beramal? Boleh!

Melabur Sambil Beramal? Boleh!


Semua orang yang melakukan kegiatan pelaburan pasti mengharapkan mendapat pulangan balik yang sepadan dengan wang yang mereka laburkan. Bahkan hasil sepadan saja dirasa tidak cukup, kerana pasti banyak pelaku invstasi yang mahukan hasil melimpah ruah dari pelaburannya.
Hal itu tentu merupakan keinginan dan harapan yang wajar. Apalagi dalam melabur, seorang pelabur harus menanggung risiko apabila pelaburannya rugi bahkan lenyap tak berbekas. Sudah banyak contoh pelaburan yang membuat muflis bahkan miskin pelaburnya.


Namun, di balik kegiatan untuk berusaha menangguk keuntungan sebesar-besarnya, ternyata pelabur tetap boleh melakukan kebaikan bagi sesama manusia dan alam sekitar. Dengan demikian, para pelabur tidak saja senang kerana menerima imbal hasil yang baik, tetapi juga bahagia kerana tahu mereka beramal bagi sesama.

Itu sebabnya sejak Januari 2010 First State Investments Indonesia (FSI Indonesia) melancarkan produk reksa dana yang mengusung konsep kedermawanan bernama reksa dana saham First State IndoEquity Peka Fund (FSI Peka Fund), hasil kerjasama dengan Citi Indonesia yang mengedar, sekaligus bertindak sebagai bank kustodian.

Produk reksa dana FSI Peka Fund ini merupakan perintis di industri reksa dana saham yang mengusung konsep kedermawanan. Kerana produk ini tidak hanya mengoptimumkan portfolio pendapatan pelabur, namun juga memberikan sedikit pendapatan pelaburan pelanggan untuk pelbagai aktiviti sosial. Dana bantuan ini merupakan 0.5% daripada nilai pelaburan yang diuruskan oleh FSI Peka Fund.

"Produk FSI Peka Fund merupakan wujud dari kepedulian First State Investments Indonesia bersama Citi Indonesia dalam mengajak serta memudahkan para pelabur untuk dapat melabur seraya berkongsi kepada rakan-rakan di pelbagai bidang." Ujar presiden pengarah FSI Indonesia Hario Soeprobo.

Bukan khayalan, kerana sejak 2011 FSI Peka Fund telah menderma dana sebesar Rp2,775 bilion. Sementara tahun ini, geran kedermawanan bernilai Rp1,939 bilion daripada FSI Peka Fund diagihkan kepada lima pertubuhan bukan keuntungan yang memberi tumpuan bergerak terhadap masyarakat, budaya dan alam sekitar. 

Kelima organisasi bukan keuntungan tersebut adalah Yayasan Urus, The Borneo Orangutan Survival Foundation (BOSF), Pusat Pembangunan Sumber Daya Wanita (PPSW), serta dua organisasi penerima dana bantuan baru, iaitu Yayasan Cinta Anak Bangsa (YCAB) dan Yayasan Indonesia Mengajar.

Pemilihan instrumen pelaburan dana bersama sebagai kenderaan untuk melabur dan beramal memang tepat. Kerana menurut Pihak Berkuasa Perkhidmatan Kewangan (OJK), minat masyarakat Indonesia terhadap produk reksa dana meningkat pada 2014. Sehingga akhir 2014 total nilai aset bersih (NAB) dana bersama telah mencapai Rp266,22 trilion atau meningkat sebanyak 21.4% berbanding NAB di akhir 2013 yang tercatat sebesar Rp219,12 trilion. Hasil kajian Citi FinQ (Financial Quotient) 2014 juga menunjukan bahawa reksa dana menduduki kedudukan ke-4 sebagai produk pelaburan paling popular di Indonesia.


Minat masyarakat terhadap porduk pelaburan dana bersama juga dicerminkan dalam peningkatan jumlah dana kelolaan untuk reksa dana FSI Peka Fund, yang per akhir Disember 2014 tercatat sebanyak Rp821.620.742.774,48 atau meningkat 22,09% berbanding tahun sebelumnya. 

Peningkatan tersebut diyakini turut didorong oleh ciri unik kedermawanan yang pertama kali dipelopori oleh FSI Peka Fund dan disokong oleh Citi Indonesia tersebut.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google