Memahami Strategi Pelaburan: Dollar Cost Averaging

Memahami Strategi Pelaburan: Dollar Cost Averaging

Setiap orang yang melabur, apa-apa jenis pelaburan, pasti berharap akan menangguk untung alias profit. Kalau boleh untung yang diperolehi adalah yang paling besar, tentunya.

Namun, alam melabur tidaklah demikian. Kerana ada kalanya suatu pelaburan memberikan keuntungan besar di satu masa, namun di masa lain pelaburan yang sama tersebut justru menyebabkan kerugian besar.


Penyebabnya sangat banyak, termasuk mengenai pengetahuan sang pelabur tentang instrumen pelaburan yang dia pilih, dan pemahaman mengenai ekonomi secara makro dan mikro. Ribet? Sudah pasti.
Tetapi hal itu boleh sedikit diubah dengan sebuah kaedah pelaburan bernama Dollar Cost Averaging (DCA), yang selama ini dikenal mudah dan sederhana serta boleh dilakukan oleh siapa saja.

"Kata-kata" dollar "kerana kaedah ini bermula dari AS yang menggunakan mata wang dollar," ujar Edhi S. Widjojo, president director AXA Asset Management Indonesia. "Dollar boleh dengan mudah digantikan dengan" rupiah "untuk menyesuaikan dengan mata wang yang digunakan dalam melabur."

Pada intinya DCA adalah kaedah pelaburan secara tetap dalam jumlah wang yang sama di suatu tempoh yang tertentu, dalam bentuk pelaburan saham atau dana bersama. Dengan melabur secara tetap, maka pelabur tetap akan melakukan pembelian ketika harga saham turun dan naik. Ketika turun, saham yang dibeli tentu jumlkahnya banyak, dan sebaliknya. Pada akhir tempoh, perbezaan pembelian di harga beli tinggi dan rendah, dan jumlah saham yang dimiliki, yang menentukan kejayaan pelaburan anda.

Dengan kata lain, menurut Edhi, DCA merupakan strategi pelaburan secara rutin setiap tempoh tertentu tanpa memperdulikan pergerakan pasaran.
"Tujuannya untuk mengurangkan risiko pelaburan akibat turun naik pasaran alias market volatility," tegas Edhi.


Edhi menjelaskan bahawa DCA sangat sesuai untuk para pelabur pemula yang tidak perlu memperdulikan pergrakan pasaran atau market timing. "Kerana pelaburan dilakukan secara" ansuran ", maka tidak perlu menunggu jumlah yang besar untuk memulakannya.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google