Memilih Pelaburan yang Tepat Bagi Kaum Wanita

Memilih Pelaburan yang Tepat Bagi Kaum Wanita

Sudah menjadi kodratnya kalau kaum wanita ingin selalu tampil cantik dan bergaya. Itu sebabnya pakaian yang bergaya, beg sejuk dan kasut sesuai trend sering ada dalam senarai belanja. Belum lagi kegemaran wanita untuk berkumpul dan bersosial di masa kini, yang memerlukan kos tidak sedikit.

Setelah menjadi Ibu, wanitapun biasanya punya cita-cita untuk menyekolahkan anak-anak mereka di sekolah terbaik, tentunya dengan kos tinggi. Belum lagi banyak keinginan lain yang juga memerlukan kos seperti rumah, kenderaan, bercuti hingga bersara dengan selesa.
 
Baca juga Memahami Strategi Pelaburan: Dollar Cost Averaging

"Keinginan memang tidak terbatas, padahal pendapatan terhad, lho," ujar Fitri Oktaviani, associate planner di ZAP Finance, partner Ngaturduit.com, mengingatkan. "Sehingga anda memerlukan strategi untuk dapat memenuhi keperluan masa ini, keperluan jangka pendek dan keperluan masa depan nantinya."

Menurut Fitri, salah satu cara untuk menyediakan keperluan masa depan adalah dengan pelaburan. Kenapa pelaburan, dan bukannya hanya dengan menabung?
"Kerana kita butuh wang kita ikut bekerja, terutama untuk melawan inflasi dan kenaikan harga yang membuat semua hal terasa makin mahal," tegasnya.

Dari pengalaman Fitri, banyak wanita yang dia kenal menolak untuk melabur kerana merasa hal tersebut terlalu rumit dan berisiko. Fitri menceritakan bahawa ada seorang temannya yang beranggapan bahawa pelaburan merupakan urusan para suami, manakala rakan lain mengatakan yang penting dia menabung setiap bulan, jadi nggak ada masa untuk memikirkan pelaburan.

Fitri menjelaskan bahawa menabung memang lebih mudah, tetapi wang di tabungan ataupun deposit tidak boleh melawan inflasi. Selain itu, sekalipun suami dan pasangan mungkin lebih memahami tentang pelaburan, tetapi wanita pun perlu memiliki pelaburannya sendiri dan memahami di mana wangnya dilaburkan.

Agar pelaburan tetap simpel dan menguntungkan, kata Fitri, ada beberapa cara yang boleh dilakukan. Ini dia:
Pilih produk pelaburan yang diuruskan Pengurus Pelaburan seperti Kumpulan Wang ataupun DPLK (Kumpulan Wang Persaraan Lembaga Kewangan).
Gunakan kemudahan installment atau debit automatik dari bank anda untuk membeli produk pelaburan tersebut setiap bulan secara rutin.


Lakukan mempelbagaikan pelaburan dengan membahagikan bujet pelaburan anda ke beberapa produk. Misalnya DPLK dengan pilihan agresif untuk jangka panjang sebanyak 50 peratus dari bujet, dan 50 peratus lagi dibelikan reksadana pendapatan tetap untuk tujuan pelaburan tiga tahun lagi.

Untuk membeli produk pelaburan yang lebih mahal, gunakan akaun berasingan dan diisi setiap bulan secara disiplin sehingga tercapai jumlah yang dikehendaki. Sebagai contoh, sehingga boleh membeli 10 gram emas atau sehingga jumlah cukup untuk wang muka pembelian unit pangsapuri idaman.

Lakukan pelaburan semula. Maksudnya, jika pendapatan saat ini cukup untuk biaya hidup, melaburkan pendapatan daripada pelaburan lain, misalnya bunga deposit, atau hasil sewa rumah, ke produk pelaburan yang berbeza.

Kumpulkan semua laporan pelaburan dan periksalah minimal setahun sekali agar anda tahu apakah arah pelaburan sudah benar atau perlu diubah.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google