4 langkah strategi bisnis untuk pemula

Mempunyai strategi perniagaan atau strategi bisnis untuk usaha yang hendak dijalankan amatlah penting. Sebab sekurang-kurangnya anda tahu bakal dibawa kemana usaha yang anda akan rintis ini. Dengan mempunyai strategi pula, anda sekurang-kurangnya sudah menyiapkan plan for the worst, hope for the best, bersiap menghadapi keadaan yang paling teruk, dan berharap yang terbaik.

Nah, posting kali ini khususnya diperuntukkan bagi anda yang mengaku pengusaha, baik yang baru mula usaha atau pun sudah lama menjalankan usaha. Apa saja strategi perniagaan yang boleh anda terapkan?

Di sini kita tidak membincangkan soal apa perniagaan yang akan dijalankan, kerana andaian jika anda sudah melangkah ke strategi perniagaan bermakna anda sudah punya perniagaan yang mau dilakoni.
So, sekarang beberapa strategi perniagaan yang boleh anda terapkan adalah ...

    Kepelbagaian Perniagaan.

 Bagi yang baru mula perniagaan, sebaiknya tidak langsung menjalankan strategi perniagaan ini. Saya cadangkan lebih baik fokus terlebih dahulu pada perniagaan yang sedang dibina. Mengapa? Sebab strategi ini tergolong berisiko tinggi. Melakukan kepelbagaian perniagaan, bermakna anda membina sebuah produk baru untuk dilempar ke pasaran (yang mungkin juga baru). Jika tidak dibarengi kesediaan yang baik, melakukan kepelbagaian dapat menggoyahkan perniagaan anda sebelumnya.

    Strategi menyerang

 Strategi perniagaan ini biasanya dijalankan untuk memperbesar tahap penguasaan pasaran. Pada strategi ini. biasanya promo besar-besaran dengan segala macam taktik dijalankan. Salah satu contohnya seperti menghadirkan program yang menarik bagi pelanggan.

    Mengembangkan pasaran

Strategi yang ini relatif lebih tenang. Kerana dengan produk yang selama ini ada, peniaga akan berupaya untuk meneroka pasaran yang selama ini digarapnya agar boleh lebih tinggi. Strategi ini perlu berpandangan jauh dalam melihat pasaran.

    Membangunkan produk

 Berkebalikan dengan strategi perniagaan mengembangkan pasaran, strategi ini melempar sebuah produk baru pada pasaran yang selama ini digarap. Kelebihan strategi perniagaan ini adalah kerana pasaran telah dikenali, sedang cabarannya adalah bagaimana membuat produk baru tersebut boleh diterima oleh pasaran.
Inilah macam-macam strategi perniagaan yang ada. So, strategi perniagaan apa yang akan anda jalankan?
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google