Beli Tanah Atau Rumah Mana Yang Paling Baik


Beli Tanah Atau Rumah Mana Yang Paling Baik ~ Bagi anda yang ingin memiliki rumah khususnya pada rumah pertama mungkin akan sering menanyakan bagusan mana ya beli tanah lalu kemudian di bangun rumah atau langsung beli rumah jadi aja dari depelover ataupun rumah bekas.
Sebenarnya pilihan tersebut sama-sama baik namun sebelum mengambil keputusan mau pilih yang mana sebaiknya ketahui terlebih dahulu beberapa perkara penting ketika membeli tanah ataupun rumah yang sudah siap pakai seperti yang akan dijelaskan berikut ini.

# Beli Tanah

1. Jika anda berniat untuk membeli tanah terlebih dahulu kemudian bermaksud untuk memnbangunnya sendiri sesuai dengan keinginan anda, maka hal pertama yang perlu di pertimbangkan adalah lokasi dari tanah itu sendiri kemudian kesahihan tanah.
Anda boleh periksa terlebih dahulu surat-surat tanah yang akan anda beli ke BPN (Badan Pertanahan Nasional) sebelum membelinya, pastikan tanah yang anda beli tersebut boleh dibina rumah dan tidak diperuntukkan untuk kemudahan awam dan tanah tidak masuk dalam lokasi sengketa.

2. Kemudian sebelum anda boleh membina rumah di tanah yang anda beli tersebut maka anda perlu terlebih dahulu mengurus IMB (Izin Mendirikan Bangunan) barulah kemudian anda berhak dan boleh mendirikan bangunan di atas tanah yang anda beli. Untuk pengurusan IMB sendiri anda boleh berunding dengan orang sudah pernah mengurus IMB seperti depelover perumahan ataupun rakan anda yang sudah mempunyai pengalaman sendiri.

3. Seterusnya jika point di atas sudah dipenuhi, sekarang yang penting anda lakukan adalah merancang konsep atau reka bentuk rumah yang akan anda bangun seperti apa. Jika anda seorang depelover tentu anda akan lebih tahu detail dan estaimasi kos yang akan anda keluarkan untuk membina rumah di atas tanah tersebut sesuai dengan konsep rumah yang anda mahu.

Namun jika anda kurang faham, anda boleh berunding dengan orang yang berpengalaman dalam membina rumah seperti kontraktor perumahan, depelover dan sebagainya.

4. Sediakan budget
Jika anda sudah mempunyai reka bentuk rumah yang akan anda bangun dan biayanya sudah di dapat dari hasil anggaran maka sekarang adalah masa untuk menyediakan dana tersebut.

Untuk mendapatkan dana membina rumah anda boleh menggunakan dana sendiri jika mencukupi ataupun dengan melakukan pinjaman dari pihak-pihak lain.

5. Buat penjadualan
Jika dana anda sudah tersedia seperti disebutkan di atas, maka sekarang adalah masa perundingan dengan kontraktor yang akan membina rumah anda untuk membuat masa atau penjadualan kapan pembinaan akan bermula dan berapa lama masa yang di perlukan.

6. Memiliki kepuasan tersendiri
Membeli tanah kemudian membinanya dengan konsep sendiri tentu saja mempunyai kepuasan tersendiri bagi pemiliknya dan biasanya secara kos juga akan lebih murah, jimat tapi membuat anda sedikit lebih repot.

Dan ini berbeza apabila anda membeli rumah jadi atau dari depelover yang biasanya membina perumahan dengan konsep yang sama dan telah dibuat khusus oleh depelover untuk perumahan yang akan dibina, dan harganya juga biasanya lebih mahal jika di banding dengan membina rumah sendiri.

# Beli Rumah Jadi

1. Bersedia pakai tanpa perlu repot
Jika anda membeli rumah yang sudah siap pakai, ya tentu saja anda tidak di repotkan lagi seperti ketika membeli tanah yang harus mencari tanah yang sesuai untuk dibina rumah, mencari lokasi, mengurus kesahihan dan merancang pembangunan rumah yang tentunya memakan masa dan usaha yang tambahan.

2. Lebih mudah untuk mendapatkan pinjaman perumahan

Jika anda membeli rumah baru dari depelover ada beberapa keuntungan yang anda peroleh kerana depelover sendiri biasanya sudah mempunyai rakan atau kerja sama dengan pihak bank untuk masalah pembiayaan sehingga akan membantu anda untuk menyediakan dokumen dan mendapatkan pinjaman perumahan.

3. Lokasi biasanya lebih bersepadu
Rumah yang dibina oleh depelover perumahan biasanya mempunyai lokasi dan tempat yang lebih bersepadu, hal ini tentu saja sudah dirancang oleh depelover sebelum membina rumah tersebut seperti tersedianya kemudahan awam bagi perumahan, lokasi yang berdekatan dengan tempat-tempat penting lain seperti pusat membeli-belah, gedung pejabat dan sebagainya .

Nah, sekarang anda sudah bersedia memilih beli tanah atau rumah jadi? Dengan adanya artikel Beli Tanah Atau Rumah Mana Yang Paling Baik di atas semoga bermanfaat untuk anda khususnya bagi anda yang sedang mempertimbangkan apakah sebaiknya membeli tanah atau rumah yang siap pakai.
Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar




Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp15 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

Pembayaran yang fleksibel,
Suku bunga rendah,
Layanan berkualitas,
Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

Balas

Ads by google