Tips memulai bisnis untuk anak muda


Menjalankan perniagaan atau bisnis memang tidak semudah membalikkan telapak tangan. Boleh dibayangkan sukarnya memulakan sebuah perniagaan. Jatuh bangun sudah biasa dialami.
Apalagi bila kalian masih berusia muda. Usai kuliah, biasanya tidak tahu apa yang akan dilakukan selain mencari kerja. Dalam keadaan seperti ini, perlu tips dan helah dalam menjalankan suatu perniagaan.
Berikut ini tujuh tips dan helah yang perlu dipersiapkan sebelum membuka usaha dalam buku bertajuk "99 Perniagaan Anak Muda," karya Malhayanti dan Hendry E Ramdhan.

Lihat kecenderunganmu

Pelbagai pilihan untuk menjalankan perniagaan mulai dari perniagaan jualan barang, jasa, pemikiran atau bidang lain boleh dijadikan pilihan untuk setiap orang membuka usaha. Namun semua usaha itu tidak dapat dikerjakan sendiri kerana keterbatasan yang dimiliki setiap orang.
Untuk itu, sebelum membuka usaha ada baiknya dilihat dulu bidang dan kecenderungannya, sehingga saat menjalankan usaha yang akan diceburi akan berjalan sesuai dengan apa yang dirancang dan diingini.

"Jika berniaga berdasarkan kecenderungan diri, pasti akan senang untuk menjalankan kerana perniagaan tersebut sesuai dengan jiwa usahawan yang akan menjalani perniagaannya," tutur Malhayanti.

Jangan lupa niat (motivasi)

Perlunya meniatkan perniagaan untuk keperluan yang baik-baik. Misalnya, untuk meringankan beban ibu bapa, mau mandiri, mau punya banyak pengalaman, dan lain-lain.

Mengapa motivasi penting? Kerana ketika motivasi mula turun, kalian boleh bangkit lagi jika ada sesuatu yang akan dicapai, sehingga boleh bersemangat lagi untuk mengembangkan perniagaan.

Kejujuran dan kepercayaan

Dengan kejujuran, akan mudah mendapat kepercayaan orang yang merupakan modal yang sangat besar untuk kelangsungan perniagaan. Saat ini kejujuran menjadi barang langka, sangat sukar ditemui dan sangat berharga, sehingga kejujuran perlu dijaga.

Kreativiti dan inovasi tiada batas

Ciri khas menjadi hal terpenting bagi perniagaan. Begitu pun inovasi, kerana ketika produk yang dihasilkan ditiru oleh orang lain, maka sikap positif yang perlu dilakukan iaitu akan membuat inovasi baru.

Promosi dengan pameran

Momen pameran boleh dijadikan salah satu alternatif untuk memperkenalkan produk kepada masyarakat. Dengan mengikuti pameran hanya mengeluarkan wang untuk membayar stan tidak perlu mengeluarkan kos besar untuk memasang iklan. Jangan lupa untuk menyenaraikan kad nama agar mudah dihubungi.

Pengurusan masa/ atur waktu

  meluangkan waktu dengan orang terdekat adalah hal yang penting di tengah kesibukan menjalankan perniagaan. Baik itu untuk sekadar mengendurkan urat saraf dengan aktiviti bisnis anda.

Mental yang tangguh

Perlu mental setangguh baja untuk bertahan dan terus mengembangkan perniagaan. Menyeting mental yang tangguh tersebut tentu saja tidak muncul begitu saja tanpa ada proses latihan yang terus menerus.
Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

Lagi Butuh Uang ? ??
Ingin mendapatkan Uang jajan lebih ?
Dominopelangi.net SOLUSINYA
Login dan Mainkan Game nya
Tersedia 8 Game dalam 1 UserID
Ayo Gabung bersama kami di DOMINOPELANGI (.)net
Jangan Menunda Kemenangan Bermain Anda ! Segera Daftarkan User ID nya & Mainkan Kartu Bagusnya.
Kami hadirkan permainan Terbaik dari DOMINO206 permainan
dalam website
Pusat Game Domino ONline Terpercaya Se-Asia
Hanya cukup menggunakan 1ID saja anda sudah bisa menikmati 8 game Populer

- Domino99
- BandarQ
- Poker
- AduQ
- Capsa Susun
- Bandar Poker
- Sakong Online
- Bandar 66

Tunggu apa lagi silahkan Registrasi diri anda bersama kami.
Dan nikmati kembali BONUS REFFERAL terbesar 15% untuk anda.
Untuk lebih informasi lebih lanjut kalian bisa langsung berdikskusi
langsung dengan CS handal.

MInimal Deposit 20rb
Minimal Witdraw 20rb

BBM : 2BE3D683 / E3EE3B63
WA : (+85587480626)
LINE : DOMINO206
IG : domino_206


Link Alternatif
WWW .DOMINOPELANGI. NET
WWW .DOMINOPELANGI. COM
WWW .PELANGIDOMINO. NET

Bank Online 24 jam (kecuali gangguan)
- BNI
- BCA
- BRI
- MANDIRI
- DANAMON

Salam Kemenangan ^_^

Balas

Ads by google