Modal Utama Dalam Menjalankan Bisnis


Kebanyakan orang menilai bahawa mempunyai usaha sendiri adalah perkara yang sukar. Lebih baik jangan memulakan usaha jika anda bukan berasal dari keluarga ahli perniagaan atau anda tidak mempunyai modal wang banyak untuk memulakan perniagaan. Kira-kira seperti itu lah penilaian rata-rata masyarakat kita jika ada orang ingin memulakan perniagaan pertamanya. Penilaian seperti ini yang membuat rasa percaya diri calon pengusaha berkurang dan secara tidak sedar juga ikut meng-iyakan pendapat yang menyatakan bahawa untuk memulakan usaha harus orang yang mempunyai modal materi berlimpah, beg tebal, keturunan orang kaya, atau berasal dari keluarga ahli perniagaan sahaja.

Wang Bukanlah Modal Utama

Cuba kita perhatikan lebih teliti di sekitar kita. Apakah orang-orang yang mempunyai banyak wang akan selalu berjaya usahanya ?. Adakah anda punya kenalan anak dari pengusaha berjaya yang gagal dalam perniagaan? atau adakah sosok usahawan berjaya yang berasal dari latar belakang keluarga yang biasa-biasa saja walaupun keluarga yang kekurangan? Jika kita objektif, maka jawapan kita akan sama iaitu pasti ada. Jadi sebenarnya wang bukanlah modal utama yang menentukan seseorang berjaya menjalankan perniagaannya. Memang benar, wang menjadi salah satu point untuk memudahkan mendirikan dan menjalankan usaha. Tetapi selain wang ada hal lebih penting yang perlu kita miliki agar berjaya dalam berwirausaha.

Sering kita melihat fakta yang terjadi, ada syarikat yang bankrap akibat tidak ada pengganti yang berjaya menjadi pemimpin cakap dalam syarikat. bahkan keluarga dari pimpinan sebelumnya tidak ada yang mampu menahkodai syarikat. Sebaliknya ada orang dengan latar belakang ekonomi biasa-biasa saja, boleh berjaya kerana kerja keras dan konsisten dalam membina usaha.
Jadi, apa sebenarnya yang menjadi modal utama dalam menjalankan usaha? Berdasarkan fakta yang ada dan ilustrasi di atas, bahawa yang menjadi modal utama dalam berwirausaha adalah "Watak Keusahawanan". kes pertama di mana sang pemimpin syarikat tidak melatih anak-anaknya untuk mempunyai watak wirausaha sehingga saat waktu tiba sang anak yang dipaksakan secara "segera" menduduki kedudukan pimpinan tidak akan boleh secara kapasiti untuk memimpin syarikat. Sebaliknya, seseorang yang terbiasa dengan kerja keras dan semangat pantang menyerah memulakan dari bawah, akan mengerti dan menguasai secara keseluruhan semua proses dari masing-masing bahagian dalam usahanya. Pengalaman pahit manisnya dalam membina usaha telah membentuk dirinya menjadi peribadi tangguh dan mempunyai watak usahawan berjaya.

Watak Keusahawanan Adalah Modal Utama.
Kita sudah mengerti bahawa modal utama seseorang dalam menjalankan usaha adalah watak wirausaha. Berikut ini adalah beberapa watak usahawan yang harus dimiliki agar berjaya dalam berwirausaha.

1. Mental Baja dan Pantang Menyerah

Dunia Usaha adalah dunia yang dipenuhi ketidaktentuan dan sangat dinamik. Jika anda termasuk orang yang menyukai hal yang aman, teratur, dan santai, anda tidak sesuai menjadi seorang usahawan. Sebuah kajian menyatakan bahawa sebanyak 40 peratus pelaku usaha pemula tidak boleh bertahan dan gulung tikar pada tahun pertama. Sementara dari 60 peratus yang berlangsung ditahun pertama, 80 peratus akan gugur di 5 tahun pertama.

Fakta ini menunjukkan memang benar dunia usaha penuh cabaran dan risiko. Maka yang berjaya bertahan dan berjaya hanya dalam jumlah sedikit iaitu orang yang bermental baja dan pantang menyerah. Gagal bangkit lagi, gagal lagi, bangkit lagi, salah cuba lagi, salah lagi, cuba lagi cara lain dan seterusnya. Mereka menyedari bahawa kegagalan adalah satu pakej dengan kejayaan. jadi mereka menjadikan gagal sebagai teman sehari-hari yang harus mereka rangkul hingga akhirnya jatah kegagalan habis dan yang tinggal hanyalah peluang kejayaan.

Sebahagian besar pelaku usaha pemula seringkali menyerah di tengah jalan. Meraka tidak mahu meneruskan langkah mereka ke depan, seakan-akan jalan berjaya tidak mereka dapati. Padahal mereka hanya tidak mengetahui sudah seberapa dekat mereka dari kejayaan. Cara terbaik untuk menyegerakan diri berjaya adalah dengan terus bergerak maju menjemput kejayaan itu.

Watak pantang menyerah ini sebenarnya sudah diajarkan ribuan tahun yang lalu oleh Siti Hajar dalam peritiwa pencarian sumber air di lembah pasir yang tandus. Saat itu beliau mencari mata air dengan perjuangan pantang menyerah bolak balik dari bukit shafa ke bukit Marwah sampai 7 kali bolak balik. Bayangkan jika waktu itu Siti hajar menyerah dan berhenti hanya di empat kali bolak balik? mungkin beliau dan nabi Ismail tidak tertolong. Tetapi apa yang terjadi, Siti hajar terus berusaha sampai titik darah penghabisan. kerana memang kita manusia tidak tahu kapan momentum kejayaan datang. Tugas kita adalah terus-menerus berusaha sampai Tuhan yang menghentikan langkah kita.

Jadi bagi anda yang memulakan usaha, jangan jadi orang cengeng. Perniagaan Gagal, cuba lagi. Baru gagal tiga kali sudah nyerah, bermakna anda tidak mencontohi kegigihan yang ditunjukkan Siti Hajar. Ingat, penanda aras gagal di atas sebanyak 7 kali. jadi kalau anda sekarang sedang dalam keadaan keterpurakan yang ke-3 kalinya., jangan nyerah dulu, masih ada jatah 4 kali kegagalan yang perlu anda lalui. hehe. Intinya anda harus punya mental baja dan pantang menyerah dalam bergelut di dunia usaha. Ingat, gagal dan berjaya adalah satu pakej. tidak boleh diambil salah satu, jika mahu mendapat kejayaan, berkawanlah dengan kegagalan.

2. Tekad Kuat dan Kemauan Yang Keras

Tekad adalah tenaga jiwa yang mendorong untuk melakukan sesuatu. Jika fikiran adalah akar dari segala tindakan dan perilaku maka tekad adalah tenaga yang mendorong untuk melakukannya. Diperlukan tekad kuat untuk mengharungi dunia perniagaan yang penuh dengan cabaran dan rintangan. Tekad dan kemahuan yang besar akan mampu menangkis semua perkara negatif yang terjadi pada pelaku usaha.

Sudah menjadi hukum alam bahawa sesuatu yang lebih besar akan mengalahkan sesuatu yang lebih kecil. Maka, buatlah tekad anda sekuat dan sebanyak mungkin, mengalahkan rintangan apapun yang mungkin anda hadapi. Kecewa, takut, bimbang adalah wajar dimiliki setiap orang. Tetapi jangan biarkan perasaan tersebut menguasai diri anda. Fokuslah pada cita-cita dan kejayaan anda di depan, pastikan anda selalu dalam jalan usaha anda. Kini semangat dan tekad anda agar semakin kuat dan tidak berbelah bahagi
.
3. Berani Mengambil Risiko

Sebenarnya hidup kita ini adalah rentetan daripada peluang dan risiko. Apapun keputusan yang kita ambil pasti ada risikonya. Begitu pula yang terjadi di dunia usaha. Risiko di dunia usaha mempunyai tahap risiko yang lebih tinggi kerana kesan langsung pada kelangsungan usaha. Uniknya, di sebalik risiko selalu terdapat peluang emas. Usahawan yang berani mengambil risiko berada satu langkah di depan orang-orang yang memilih jalan selamat dan mengelakkan risiko. Kalaupun risiko itu memberi kesan buruk bagi dirinya, paling tidak dia sudah mendapat pengalaman berharga. Dan jika berjaya mengurus risiko dengan baik, maka peluang emas berada di depan mata.

Pelaku usaha yang takut mengambil risiko akan cenderung berfikir aman dan tidak berkembang. Mereka sukar untuk naik ke level yang lebih tinggi dan usahanya akan tertumpu di situ-situ saja bahkan akan terbantut oleh usaha lain. Jadi, Jangan takut mengambil risiko, yang terpenting adalah menyiapkan semuanya agar pengaruh risiko menjadi minimum, dan teruslah bergerak maju untuk meningkatkan level usaha anda.

4. Disiplin

Disiplin adalah ketaatan kepada nilai yang dipercayai agar berjalan semestinya. Disiplin adalah watak wajib bagi seorang usahawan. Disiplin mematuhi peraturan yang dia buat sendiri dan disiplin menjalankan target-target usaha. Tanpa disiplin, sukar bagi pelaku usaha untuk mencapai sasaran dengan cepat. Semua pengusaha sukses mempunyai disiplin yang tinggi. Di sinilah letak cabarannya. Sering sekali pelaku usaha merasa lebih longgar dan bersantai- Santia terhadap peraturan yang mereka buat sendiri. Apabila hal tersebut terus berlanjut, maka secara tidak sedar akan mempengaruhi etika kerja dan memberi kesan buruk bagi perkembangan usaha.

5. Fokus

Fokus mengerahkan tenaga dan fikiran pada usaha yang sedang anda kerjakan akan membuat peluang kejayaan semakin besar dan lebih cepat. Di zaman serba canggih saat ini, banyak orang yang susah fokus akibat banyak maklumat yang berseliweran dan kemudahan dalam mengakses. Begitu juga bagi para pelaku usaha, dengan banyaknya maklumat mengenai peluang usaha yang menggiurkan membuat mereka tidak fokus menjalankan usaha. Saat usaha mereka berada dalam masa sukar, bukan berusaha fokus untuk menyelesaikan masalah yang ada, tetapi malah melirik usaha lain. Mereka mengira bahawa rumput tetangga lebih hijau. Padahal, syarat agar usaha kita berjaya salah satunya adalah fokus. Logiknya, kalau satu usaha saja kita terharu apabila banyak masalah, apalagi kalau mempunyai banyak usaha? pasti yang lain akan terbengkalai atau bahkan semuanya berantakan kerana tidak ada satupun yang berjaya. Cadangan bagi para pelaku usah yang baru memulakan, fokuslah pada satu usaha sampai anda berjaya dengannya. Tidak perlu melirik rumput tetangga yang kelihatan lebih hijau tetapi fokuslah menghijaukan rumput anda sendiri.

6. Kreatif dan Inovatif

Seorang pelaku usaha harus mampu berfikir kreatif dan inovatif. Kreatif maksudnya boleh memberikan penyelesaian atas permasalahn dari sudut pandang yang berbeza, unik, dan orisinil. Sedangkan inovatif adalah kemampuan mencipta suatu idea, gagasan, produk, atau perkhidmatan baru yang diminati pasaran. Persaingan dunia perniagaan begitu ketat. Agar mampu bertahan, kita memerlukan inovasi produk dan strategi marketing kreatif untuk mengelakkan persaingan yang begitu penuh. Oleh karenanya diperlukan kemampuan kreativiti dan inovasi agar kita tidak selalu terjebak dalam persaingan lautan merah. Persaingan yang ketat akan membuat rugi di pihak pelaku usaha sendiri kerana minimum margin keuntungan yang diperolehi.

7. Pandai Bersyukur

Mensyukuri apa yang telah kita capai berapa hasilnya. Saat usaha kita sudah ada akan tetapi hasil yang didapat belum maksimum, maka kita perlu mensyukuri keadaan kita. Banyak perkara yang boleh kita dapat jika kita pandai bersyukur salah satunya adalah kemudahan-kemudahan berikutnya pada usaha kita. Kerana dengan bersyukur, kita akan merasa berdamai dengan keadaan dan potensi yang kita miliki, sehingga membuat fokus kerja kita menjadi lebih tinggi dari masa ke masa tanpa dibebani fikiran negatif seperti penyesalan, kekecewaan, dan putus asa. Hal ini lah yang menjadi rahsia kenapa bersyukur itu boleh menambah nikmat dan memberi kemudahan.

Demikian tadi ulasan mengenai Modal Utama Dalam Menjalankan Usaha. Modal yang utama adalah modal non-bahan yang ada pada diri kita iaitu berupa watak wirausaha. Watak ini tidak boleh dibeli dengan wang, tapi harus dibentuk dengan melalui proses panjang dan berliku. Jadi Tidak alasan bagi anda untuk bergantung pada wang. Watak usahawan berjaya tidak boleh dicipta dengan wang, tetapi watak usahawan berjaya boleh mencipta wang.
Previous
Next Post »
12 Komentar
avatar

Saya ingin mengembalikan semua kemuliaan kepada Allah atas apa yang dia gunakan untuk dilakukan oleh Ibu Alicia Radu dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya seorang janda dengan 3 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan mobil dan sejak itu hidup telah menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarganya dan saya telah mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di malaysia dan saya ditolak dan dikurangi karena saya tidak memiliki jaminan dan tidak bisa mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubungi dia untuk bertanya tentang Ibu dan bagaimana benar pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia mengatakan kepada saya bahwa benar dan saya menghubungi Ibu Bunda Alicia Radu dan mengajukan permohonan pinjaman dan pinjaman Saya diproses dan disetujui dan dalam 24 jam saya mendapat uang pinjaman saya peringatan di akun saya dan ketika saya memeriksa akun saya, pinjaman saya masih utuh dan saya sangat bahagia dan saya bersumpah bahwa setiap perusahaan yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan deskripsi perusahaan, jadi saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com) dan Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk informasi dan juga teman saya Annisa Barkarya melalui emailnya :( robbi5868@gmail.com)

Balas
avatar

Selamat hari untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Ny. Nurliana Novi, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh Asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah sepenuhnya mendukung saya melalui ibu, Nyonya Elina yang baik

 Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman pinjaman yang berbeda.

Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Elina, yang adalah pemilik perusahaan pemberi pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari Ny. Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.


Mereka juga memiliki tim ahli di sana yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah mengalami kebangkrutan lagi dalam hidup Anda.


Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina karena membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman, silakan hubungi Mrs. Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati terhadap orang-orang ini, oke

Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: nurliananovi96@gmail.com

Balas
avatar

Halo semua, nama saya Sarah Adia dari indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk mengucapkan terima kasih kepada ALLAH kerana membuat impian saya berlalu, saya telah mencari pinjaman selama 2 tahun yang lalu sekarang sehingga nama teman saya whos adalah LILOW YETTY memperkenalkan saya kepada Anthony Yuliana Pemberi Pinjaman yang boleh dipercayai, di mana saya akhirnya mendapat pinjaman sebesar Rp 350 juta, saya hanya membuat bayaran untuk pembayaran pinjaman dan transfer saya sebelum Anthony Yuliana Lenders memindahkan pinjaman sebesar Rp 350 juta ke dalam rekening saya, saya akan suka untuk menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada mereka yang mencari pinjaman untuk berhati-hati kerana 70% peminjam pinjaman hanya sedikit yang palsu. Sekiranya anda berminat untuk pinjaman, saya ingin memberi nasihat bahawa anda perlu menghubungi peminjam yang boleh dipercayai melalui e-mel (anthony.yulianalenders@gmail.com) atau melalui
BBM INVITE (E37F9BCC) atau melalui
  whatsapp +1 (437) 7000827, e-mel saya untuk maklumat lanjut
(sarahadia234@gmail.com)

Balas
avatar

Halo Semua Saya Ingin Berikan Kesaksian Bagaimana Saya Dapatkan Pinjaman Dari Pemberi Pinjaman Anthony Yuliana

Nama saya, Musa Anwar dari indonesia, saya ingin memberi kesaksian tentang ALLAHS kerja yang baik dalam hidup saya kepada rakyat saya mencari pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman antara anda? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat kredit menipu di sini di internet, tetapi mereka tetap tulen dalam syarikat pinjaman palsu, saya telah menjadi mangsa penipuan 6 kredit kredit, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka.

Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan saya yang saya nyatakan keadaan saya, kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang boleh dipercayai yang LANTUNG ANTHONY YULIANA. Saya mendapat pinjaman sebesar Rp 620,000,000 juta dari ANTHONY YULIANA LENDERS dengan tingkat rendah 1% dalam 48 jam yang saya gunakan tanpa tekanan atau tekanan apapun. Jika anda memerlukan pinjaman, anda boleh menghubungi mereka melalui e-mel: (anthony.yulianalenders@gmail.com)

Jika anda memerlukan bantuan dengan proses pinjaman, anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel: (musaanwar76@gmail.com) dan beberapa orang lain yang juga mendapatkan pinjaman Puan zaniab sulaman, email: (zaniadsulaman890@gmail.com). Apa yang saya lakukan adalah memastikan saya tidak pernah terpenuhi dalam pembayaran ansuran bulanan seperti yang dipersetujui dengan syarikat pinjaman.

Jadi saya memutuskan untuk berkongsi ALLAHS kerja yang baik melalui ANTHONY YULIANA LENDERS, kerana mereka mengubah hidup saya dan keluarga saya. Inilah sebabnya Allah SWT sentiasa memberkati mereka.

Balas
avatar

Saya ingin mengembalikan semua kemuliaan kepada Allah atas apa yang dia gunakan untuk dilakukan oleh Ibu Alicia Radu dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya seorang janda dengan 3 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan mobil dan sejak itu hidup telah menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarganya dan saya telah mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di malaysia dan saya ditolak dan dikurangi karena saya tidak memiliki jaminan dan tidak bisa mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubungi dia untuk bertanya tentang Ibu dan bagaimana benar pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia mengatakan kepada saya bahwa benar dan saya menghubungi Ibu Bunda Alicia Radu dan mengajukan permohonan pinjaman dan pinjaman Saya diproses dan disetujui dan dalam 24 jam saya mendapat uang pinjaman saya peringatan di akun saya dan ketika saya memeriksa akun saya, pinjaman saya masih utuh dan saya sangat bahagia dan saya bersumpah bahwa setiap perusahaan yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan deskripsi perusahaan, jadi saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com) dan Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk informasi dan juga teman saya ROBBI via emailnya :( robbi5868@gmail.com)

Balas
avatar

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Negara: Indonesia
Nama: Queen Jamillah
Alamat: Nusa Lembongan
Teleph☎:+62 856-9328-4991
WhatsApp:+62 856-9328-4991
e_mail: queenjamillah09@gmail.com
  Sudah dua tahun sekarang saya memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam jumlah 700 juta dari Iskandar Lestari Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya bisa membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi lebih lanjut dari bisnis saya sehingga saya mengajukan jumlah 2,7miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia saya tercapai dengan mudah. ​​Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia karena Ibu Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi ISKANDAR LENDERS hari ini
e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

Balas
avatar

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
Telephone..Number:[+60]1123759663
email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia
[[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Balas
avatar

Nama saya Rahma Henny dari Ajman di Dubai UAE, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman, saya ditipu $ 3.000 karena saya membutuhkan pinjaman $ 90.000 untuk modal usaha dan hutang. Saya frustrasi saya tidak punya tempat untuk pergi, dan bisnis saya hancur dalam proses.

Itu semua terjadi pada bulan Maret 2019, sampai saya bertemu orang-orang daring yang bersaksi tentang pemberi pinjaman nyata Mrs. GRACE ALEXANDER jadi saya mengajukan pertanyaan dan dia memperkenalkan saya kepada seorang ibu GRACE yang baik yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman tanpa jaminan $ 90.000 dengan suku bunga rendah. di perusahaan pinjaman GRACE ALEXANDER.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Ny. Grace, semoga Tuhan terus memberkati Anda, Ibu Grace atas kejujuran dan perbuatan baik Anda.

Jika Anda membutuhkan pinjaman atau pinjaman tanpa jaminan, segera hubungi ibu Grace dengan mengirim email ke (gracealexanderloancompany@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui rahmahenny45@gmail.com

Balas
avatar

Nama saya Rahma Henny dari Ajman di Dubai UAE, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman, saya ditipu $ 3.000 karena saya membutuhkan pinjaman $ 90.000 untuk modal usaha dan hutang. Saya frustrasi saya tidak punya tempat untuk pergi, dan bisnis saya hancur dalam proses.

Itu semua terjadi pada bulan Maret 2019, sampai saya bertemu orang-orang daring yang bersaksi tentang pemberi pinjaman nyata Mrs. GRACE ALEXANDER jadi saya mengajukan pertanyaan dan dia memperkenalkan saya kepada seorang ibu GRACE yang baik yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman tanpa jaminan $ 90.000 dengan suku bunga rendah. di perusahaan pinjaman GRACE ALEXANDER.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Ny. Grace, semoga Tuhan terus memberkati Anda, Ibu Grace atas kejujuran dan perbuatan baik Anda.

Jika Anda membutuhkan pinjaman atau pinjaman tanpa jaminan, segera hubungi ibu Grace dengan mengirim email ke (gracealexanderloancompany@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui rahmahenny45@gmail.com

Balas
avatar

Halo, saya Ny. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang swasta, apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? pinjaman untuk membangun bisnis baru, untuk memenuhi tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Saya memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga dengan tingkat bunga yang sangat rendah 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

Balas
avatar

Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

Contact Details:

e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
WhatsApp:::+6282274045059
Company::Iskandar Lenders"""""
Loan Amount:::Rp.700juta
Name:::::Angga Annisa
Country::::Indonesia
Occupation:Trader
Year:April,2020

Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

Balas
avatar

Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

Contact Details:

e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
WhatsApp:::+6282274045059
Company::Iskandar Lenders"""""
Loan Amount:::Rp.700juta
Name:::::Angga Annisa
Country::::Indonesia
Occupation:Trader
Year:April,2020

Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

Balas

Ads by google