Jom ! Wujudkan Mimpi Berbisnes Sendiri

Wujudkan Mimpi Berniaga Sendiri

Mempunyai perniagaan sendiri bukan mimpi di siang bolong. Buktinya, banyak orang yang telah berjaya mewujudkan impiannya dan mengaut untung besar.

Tetapi tak banyak orang yang berani mengambil keputusan besar tersebut. Ada yang ragu dengan modal, masa depan yang tak pasti atau terlalu selesa dengan keadaan saat ini. Dan mempunyai perniagaan sendiri akhirnya benar-benar hanya menjadi mimpi.


Hakikatnya, setiap orang boleh memulakan perniagaan sendiri. Meski dengan keterbatasan fizikal, modal, ilmu bahkan pengalaman, banyak kisah sukses tentang mereka yang membina perniagaan dari sifar. Nah, jika anda juga berniat mempunyai perniagaan sendiri, cubalah mula dengan mengambil kertas kosong dan mula berfikir. Jika anda boleh merumuskan empat hal ini, kemungkinan besar anda boleh membina perniagaan sendiri:

Impian. uliskan apa yang ingin anda capai dengan membina perniagaan sendiri. Alasan mengapa dunia memerlukan perniagaan anda. Sebagai contoh, impian saya adalah membina wirausaha baru sebanyak-banyaknya

Visi. Tulis cara yang akan anda lakukan untuk mewujudkan mimpi anda. Sebagai contoh, saya akan membina perkhidmatan perundingan perniagaan yang akan melahirkan para usahawan-usahawan baru
Tujuan. Tanyakan kepada diri anda, mengapa dan kepada siapa perniagaan tersebut anda tujukan? Sebagai contoh, tujuan saya adalah membantu para pemilik perniagaan kecil dan usahawan baru agar berjaya membina perniagaannya

Misi. Tulis pekerjaan apa yang harus anda jalankan. Misi adalah mewujudkan mimpi, visi dan matlamat menjadi nyata. Misalnya, misi saya adalah membuat sistem yang boleh membuat syarikat yang baru dibina dapat berkembang pesat, meski dijalankan oleh pengusaha yang tidak mempunyai pengalaman berniaga.


Setelah anda menentukan impian, visi, matlamat dan misi, anda akan membangkitkan semangat membina perniagaan sendiri dalam diri anda. Sekarang singsingkan lengan baju dan mula bekerja!
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google