Mitos-Mitos tentang Pelaburan Saham

Mitos-Mitos tentang Pelaburan Saham

Saham adalah salah satu instrumen pelaburan yang sudah lama keberadaannya di Indonesia. Walau demikian populariti instrumen pelaburan ini baru bermula sejak akhir 1990-an.

Walau bagaimanapun, menurut Ngaturduit.com melabur saham masih merupakan hal yang asing bagi sebahagian besar masyarakat Indonesia. Itu merujuk pada data yang diungkap oleh Bursa Efek Indonesia di per Oktober 2014, iaitu baru ada sekitar 600.000an pelaku pelaburan di pasaran saham, dan sebahagian besar adalah pelabur dari luar negeri.


Rendahnya tahap literasi kewangan masyarakat Indonesia disyaki menjadi penyebab perkara di atas. Apalagi masih ada saja mitos-mitos yang salah mengenai pelaburan saham yang beredar di masyarakat. Ini dia:

Perlu modal besar. Besarnya modal yang diperlukan untuk melabur di pasaran saham kerap kali menjadi alasan yang biasa dilontarkan. Namun, bagi setiap Januari 2014 BEI sudah membuat peraturan minimum pembelian saham sebanyak 1 lot iaitu 100 helai. Dengan peraturan ini tentu masyarakat boleh membeli saham kerana menjadi berpatutan harganya.

Saham = Judi. Pandangan ini muncul kerana melihat aksi jual beli dalam masa singkat yang terjadi. Tanpa mempunyai pengetahuan yang cukup tentang melabur maka seorang pelabur akan melakukan jual dan beli saat mendengar khabar angin, mengikuti apa kata orang lain, dan faktor emosional ketika melihat harga saham yang dibeli naik.

 baca juga Melabur Saham Vs. Bermain Saham

Jika tujuan anda adalah untuk melabur, maka jangan terpengaruh hal tersebut. Lain halnya jika tujuannya anda adalah trading atau berdagang. Itupun anda harus melengkapi dengan pelbagai ilmu trading saham. Memang, tidak ada satupun yang tahu apa yang akan terjadi besok. 

Apakah saham akan naik atau turun. Namun seorang pelabur boleh mempelajari prestasi masa lalu yang ada. Dengan mempunyai ilmu dan tujuan, baik melabur maupun trading bukanlah judi.

Risiko Tinggi. Setiap pelaburan - apapun jenisnya - mempunyai risiko. Lalu, apakah hal itu membuat anda batal melabur? Seharusnya tidak. Kerana, dengan tidak melabur wang anda juga mempunyai risiko berkurangnya daya beli. Disinggung sebelumnya, setelah mempunyai pengetahuan dan tujuan, pelabur tentu juga harus memahami risiko daripada pelbagai pelaburan. 

Untuk itu, tanyakan kepada diri sendiri, 'apakah melabur saham sesuai untuk saya?' Prinsipnya, untuk mengurangkan risiko pelaburan saham lebih sesuai untuk pelaburan jangka panjang bukan jangka pendek.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google