3 Modal Utama Sebelum Memulakan Pelaburan

3 Modal Utama Sebelum Memulakan Pelaburan

Istilah pelaburan bukan lagi merupakan istilah yang asing bagi masyarakat Indonesia. Selain itu istilah ini kerap digembar-gemburkan oleh para perancang kewangan sebagai jalan untuk menambah pundi-pundi anda. Walau bagaimanapun, sebelum mula melabur tentu ada beberapa perkara yang perlu anda sediakan. Apa saja?
 
Baca juga Mitos-Mitos tentang Pelaburan Saham


Ilmu. Ternyata modal paling penting dalam melabur bukan lah wang, melainkan ilmu. Artinya, sebelum melabur kita perlu terlebih dahulu memahami mekanisme, cara kerja, return dan risiko dari pelaburan tersebut. Dengan kata lain sebelum melabur wang hasil jerih payah, anda perlu melabur dalam fikiran atau otak terlebih dahulu. Sebab, sudah banyak contoh pelabur yang tidak mempunyai pengetahuan dan ilmu, berakhir dengan "tertipu" pada pelaburan bodong. Duit mudah hilang akibat salah faham terhadap instrumen pelaburan dan risikonya.

Waktu. Jika diberi masa 100 tahun, tentu sebahagian besar matlamat kewangan boleh tercapai. Namun, pada hakikatnya hasil pelaburan yang dirancang ada yang diperlukan dalam jangka pendek juga. Untuk itu anda perlu memisahkan destinasi pelaburan dari segi masa: jangka pendek, sederhana atau panjang. Perbezaan masa dari destinasi pelaburan tentu akan mempengaruhi instrumen pelaburan yang dipilih. Tujuan jangka pendek sebaiknya menggunakan instrumen yang minimum risiko, sedangkan jangka panjang manfaatkan instrumen dengan risiko lebih besar namun mempunyai potensi return besar juga. Beberapa instrumen yang disusun dari risiko rendah ke tinggi: deposit, Bon Republik Indonesia, dana bersama, dana bersama saham, saham, hartanah, derivatif.

Wang. Setiap pelaburan tentu memerlukan wang. Tinggal tentukan, berapa wang yang dimiliki untuk melabur? Jika nilainya masih kecil, sebaiknya melabur secara rutin. Sebagai contoh, dengan Rp100 ribu sahaja anda sudah boleh melabur di dana bersama. 


Jika dana yang dimiliki cukup besar, boleh dipecahkan ke dalam beberapa instrumen, misalnya investsi reksadana ditambah dengan jenis pelaburan lain seperti saham. Salah satu kunci utama kejayaan dalam melabur adalah asal usul atau sumber wang yang digunakan dalam melabur. Pastikan anda menggunakan "wang sejuk" atau "wang nganggur", yang tidak digunakan untuk kos sehari-hari.
Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

Hati-hati di sini. Tidak ada yang dapat membantu Anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana Anda bebas untuk mendapatkan bantuan keuangan. Setiap jawaban dari pemberi pinjaman kredit atas pertanyaan Anda, Anda harus mengabaikan, karena Mereka Apakah Penipuan ... penipuan yang nyata ... saya adalah korban yang saya robek Ribuan dolar ... baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristen yang dimaksud saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Clara, claraloans@financier.com.
Mereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kontak lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka menyetujui pinjaman sebesar $ 75.000,00 USD dan dalam 48 jam setelah bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan persyaratan, pinjaman saya disimpan di rekening bank saya tanpa agunan. Saya akan menyesal Total hidupku, Karena pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan situasi hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: Claraloans@financier.com. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: Yunitanurudeen@gmail.com

Balas

Ads by google