Raih Pelanggan Lewat Pameran

Raih Pelanggan Lewat Pameran

Mengikuti pameran boleh menaikkan jualan anda. Namun perhalusi dulu perkara-perkara berikut sebelum anda memutuskan untuk menyewa stand di sebuah pameran.
"Sejak mengikuti pameran yang dianjurkan oleh Kementerian Perdagangan, produk saya semakin banyak dikenal orang," kata Mohd Novitri (Vivit), pemilik perniagaan produk herba Bale Sihat. "Sejak itu tempahan pun terus meningkat."

Pameran, bazaar, pasar murah atau Garage Sale memang ajang yang bagus untuk mengenalkan produk anda ke lebih banyak orang. Tidak sedikit yang berjaya melakukan transaksi lebih besar hanya dalam masa singkat.


Jika anda berminat untuk memromosikan produk anda melalui pameran, perhalusi dulu strategi di bawah ini:

• Cari tahu maklumat mengenai pameran yang akan diadakan dalam masa terdekat. Anda boleh menghubungi beberapa event organizer yang terbiasa mengadakan pameran, bangunan-bangunan yang sering digunakan sebagai tempat pameran, atau pejabat dinas perdagangan dan perindustrian daerah. Cari tahu kemudahan apa saja yang ditawarkan pelaksana dan pertimbangkan dengan jumlah bayaran yang dikenakan untuk menyewa stand.

• Jika pameran tersebut rutin diadakan setiap tahun, cek berapa jumlah pengunjung pada pelaksanaan tahun sebelumnya. Ini untuk mengetahui baik buruknya pihak penganjur dalam membuat menjalankan pameran.

• Pemilihan lokasi stand adalah yang terpenting. "Ternyata pemilihan lokasi yang berhampiran dengan pintu masuk dan keluar itu lebih baik," kata Vivit. Pasalnya dilokasi tersebut stand anda mudah dilihat orang.

• Meski stand anda berada di lokasi yang kurang menguntungkan, jangan berkecil hati. Berkreatiflah untuk membuat stand anda "lebih hidup." Membuat permainan berhadiah tentu akan menarik perhatian pengunjung untuk datang.

 
• Sediakan sumber daya manusia yang bersedia menerima kedatangan pengunjung. SDM ini tentunya harus paham dan boleh menjelaskan produk yang anda jual dan aktif menawarkan produk anda.

• Jika produk anda berupa makanan, tidak ada salahnya untuk menyediakan makanan untuk dicuba pengunjung. Jangan lupa untuk memberikan diskaun semasa pameran.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google