Alasan orang menjual properti/hartanah dengan harga murah

Saat ini pertumbuhan pasaran hartanah/properti semakin baik saja. Tak heran harga hartanah hampir di semua lokasi baik itu rumah, ruko, rumah bandar, perhotelan selalu mengalami kenaikan harga yang ketara.

Fenomena pertumbuhan hartanah yang semakin baik mendorong banyak orang berlumba-lumba untuk segera melabur atau berinvestais di dalam bidang hartanah/ properti. Hal ini juga di dukung bahawa semakin banyaknya orang yang semakin sedar bahawa dengan menyimpan wang di bank, baik itu menabung ataupun deposit tidak memberikan hasil yang maksimum.
Dengan menyimpan wang di bank, tidak membuat wang anda semakin bertambah melainkan akan terus berkurang kerana tergerus oleh inflasi yang sentiasa lebih tinggi dari bunga bank.

Jika kita lihat pada masa ini orang yang melabur di hartanah bukan lagi hanya di lakukan oleh pelabur atau para pengusaha saja, banyak kalangan mulai dari ekonomi bawah atau kelas menengah mula giat melabur atau berinvestai. Ini tejadi mungkin saja kerana semakin pintar dan semakian mudahnya masyarakat mendapatkan maklumat mengenai perniagaan hartanah itu sendiri.

Ini tak sukar dilakukan, untuk belajar pelaburan dari guru atau pakar hartanah anda tidak perlu mengikuti atau membeli buku mereka yang mahal, cukup dengan belajar dan mendapatkan maklumat dari internet maka anda sudah boleh melakukan banyak hal dan mengetahui banyak maklumat mengenai selok belok hartanah.
Pada artikel sebelumnya mengapa hartanah di jual murah sudah pernah dibahas, dan sebagai tambahan anda boleh ikuti juga ulasan berikut ini.

Berikut 3 penyebab mengapa hartanah di jual murah

1. Perceraian
Adanya perceraian membuat pemilik ingin menjual rumahnya secepat mungkin. Ini terjadi mungkin saja kerana pasangan tidak ingin bertemu lagi satu sama lain. Dengan keadaan seperti ini, biasanya pemilik akan menjual rumahnya secepat mungkin dan tidak terlalu mahal harga jual yang pantas. Jika sudah demikian maka boleh di tebak harga rumah yang di tawarkan akan masuk kriteria "price below the market" atau harga di bawah pasaran.

Jika anda seorang pembeli dan kebetulan berjaya manemukan penjual dengan keadaan seperti ini, maka hampir di pastikan anda akan untung jika membeli rumah tersebut. Jadi, anda perlu rajin mencari dan juga mendoakan adanya pasangan yang bercerai dan ingin menjual rumah ^^.

2. Pembahagian harta warisan
Kemudian salah satu keadaan mengapa hartanah di jual murah adalah kerana adanya pembagaian harta warisan. Apabila antar ahli waris tidak harmoni, sedangkan beberapa diantara mereka mengamami keadaan financial yang kurang baik, maka yang terjadi sering kali mereka akan menjual hartanya dengan harga yang jauh di bawah harga pasaran.

3. Pemilik tidak tahu harga pasaran
Point yang terakhir mengapa hartanah di jual murah adalah kerana ketidak tahuan pemilik akan harga jual. Ini sering berlaku pada pemilik yang tidak terlebih dahulu melihat atau melakukan kajian harga pasaran hartanah sebelum memutuskan untuk menjual harta miliknya.

Selain itu penjual yang tergolong kedekut, misalnya tidak tidak mau mempercayakan hartanya untuk di jual oleh agen hartanah yang proffesional, seringkali akan menjual hartanya jauh di bawah harga pasaran.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google