Tip Bermula Usaha Kecil dan Meraih Sukses



Tip Bermula Usaha Kecil dan Meraih Sukses
Kalau anda melihat Bill Gates atau Mark Zuckenberg, pasti anda terliur dengan kekayaan mereka yang luar biasa. Tapi sedarkah anda, bahawa mereka juga memulakan semuanya dari usaha kecil mereka. Dan tak satupun dari mereka yang menduga bakal mencetak kejayaan seperti sekarang.

Syarikat baru yang berubah menjadi syarikat berjaya berbilion bahkan trilion, dalam dunia perniagaan tak bezanya dengan pemenang loteri. Meletakkan semua wang anda dan berharap mendapatkan jackpot, anda justru bakalan terpuruk.
Berikut 10 Peraturan untuk memulakan usaha kecil. Senarai ini lebih untuk membuat anda menyedari kenyataan yang ada, ketimbang gila-gilaan mengejar impian terdahsyat anda dalam menjalankan perniagaan.

Lebih realistik. Saat membuat model perniagaan, cuba lihat ke sekeliling dan cari contoh sukses dari model perniagaan yang anda kehendaki, lalu pelajari. Bila anda tak boleh mencari, entah anda yang luar biasa genius, atau model perniagaan anda tidak bakal berjaya di dunia nyata.

Jangan melabur wang sendiri. Kerana kebanyakan perniagaan adalah perjalanan yang berisiko, carilah partner. Jadi, jika semuanya tidak berjalan semua rencana, anda tidak bakal muflis kerana dana start-up tadi, dan tidak dikejar hutang.
Perbudak diri sendiri. Jika anda tidak bersedia bekerja keras, lebih masa, melupakan keuntungan peribadi dan kesihatan, maka usahawan bukan untuk anda. Pada awalnya, anda pasti tidak akan mampu membayar pekerja, sekalipun pekerja yang murah. Jadi, pekerja anda, adalah anda sendiri.

Hargai masa. Beri nilai wang pada masa anda, misalnya Rp20 ribu per jam. Ini akan membantu apabila anda perlu mengambil keputusan: Bila sebuah kedai mengenakan bayaran Rp10 ribu untuk penghantaran setiap minggu, dan anda memerlukan masa 2 jam untuk pergi ke kedai tersebut sendiri, maka bayar terus ongkos kirim dari syarikat tersebut, kerana lebih murah. Ini mungkin bertentangan dengan peraturan ke 3, tapi bahkan budak sekalipun juga mempunyai nilai ekonomi.

Rekrut pekerja dengan baik. Tanpa mempedulikan saiz usaha anda, pada akhirnya anda akan merekrut pekerja dari luar. Untuk itu, lakukan proses pengambilan dengan hati-hati, tanpa tergesa-gesa, dan perlakukan perkara tersebut penting kerana saat anda memulakan usaha. Sangat disayangkan sikap pemilik usaha yang punya visi untuk usahanya, tapi merekrut pekerja yang justru menghalangnya meraih visi tersebut.

Jual kelebihannya, bukan harganya. Saat anda memulakan usaha, sudah sewajarnya anda mengecewakan memasarkannya.Tapi, jika anda bersaing pada harga, anda pada akhirnya kan menjual dengan harga pas-pasan atau bahkan di bawah modal. Kuasai kemahiran berkomunikasi dengan pelanggan, untuk menjelaskan bahawa harga produk anda lebih tinggi kerana mempunyai nilai yang lebih baik.
Tahu angka asas. Mengetahui berapa banyak wang yang anda perlukan untuk menjalani usaha - bermula dari sewa kedai, elektrik, insurans pekerja, sampai harga dakwat pencetak, kertas, dan cukai. Lalu bagi semua itu dengan berapa hari dalam setahun anda akan buka, dan ... itulah angka dasar - jumlah minimum pendapatan yang anda perlukan setiap hari. Jika anda tidak pernah berfikir tentang angka asas, cuba fikir semula.

Gunakan teknologi terkini. Teknologi anyar seperti aplikasi dan penyimpaanan data dengan cloud technology sangat murah dan membuat syarikat kecil dapat bersaing dengan syarikat besar. Manfaatkan teknologi rendah kos yang ada di pasaran.
Perlakukan vendor dengan baik. Perlakukan vendor dan pembekal anda sebaik mungkin, seperti halnya anda melayan para pelanggan. Mereka boleh saja memberikan diskaun berdasarkan besarnya jumlah tempahan anda, atau bahkan demi menjaga hubungan baik, serta berharap ada peningkatan volume di masa akan datang. Hubungan yang baik membuat mereka juga dapat memahami kelewatan pembayaran, bahkan memberikan penghantaran percuma.

Jadilah yang terbaik. Anda tidak boleh setengah-setengah.Setiap hal yang anda lakukan untuk pelanggan harus lah yangterbaik. Apapun yang anda buat dan jual, haruslah yang terbaik. Lakukan itu terus menerus, dan kekuatan word of mouth akan merebak.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google