Beli Pangsapuri/Apartement Atau Rumah Mana Yang Paling Baik



Beli Pangsapuri Atau Rumah Mana Yang Paling Baik ~ Untuk saat ini seiring dengan pertumbuhan penduduk dari tahun ke tahun yang semakin meningkat drastik khususnya di bandar-bandar besar membuat permintaan akan tempat tinggal atau kediaman semakin besar juga.

Hal ini tak asing lagi sebab rumah kediaman sendiri sudah menjadi keperluan umum untuk semua orang sebagai tempat tinggal. Dan yang menjadi masalah adalah pertumbuhan penduduk yang semakin besar namun luas tanah yang kita miliki tidak akan pernah bertambah, sehingga mengakibatkan terdapatnya keterbatasan lahan untuk membina perumahan. Hal ini lah yang biasa di temui khususnya di bandar-bandar besar.

Untuk mengatasi keterbatasan lahan dalam menyediakan tempat tinggal, para depelover pun membuat konsep kediaman yang lebih moden dengan memaksimumkan tanah yang serba terbatas namun boleh di didiami oleh banyak orang seperti di buatnya rumah susun, pangsapuri yang tetap berada di lokasi strategik dan di tengah bandar.

Nah berbeza halnya jika anda ingin membina rumah di tengah bandar yang biasanya akan sukar untuk mendapatkan tanah, dan jikalau pun tanah sedia biasanya hampir tidak strategik atau berada di pinggir bandar sehingga bagi mereka yang bekerja di tengah bandar akan terharu kerana jaarak yang sudah terlalu jauh.
Bagi anda yang sudah mempersiapkan dana dan merancang untuk membeli harta sebagai tempat tinggal, mungkin saat ini merasa sedikit kebingungan apakah memilih apartmen atau rumah.

Nah, untuk itu sebelum anda mengambil keputusan sama ada akan membeli rumah kediaman atau pangsapuri, dibawah ini akan di jelaskan beberapa perkara penting yang perlu anda tahu.

#Beli Rumah

1. Anda akan lebih leluasa jika suatu saat anda mempunyai dana lebih dan merancang untuk melakukan pengubahsuaian atau mengembangkan bangunan rumah anda.

2. Sijil lebih mudah untuk dijadikan sebagai cagaran ke bank.

3. Tingkat sosialisai di persekitaran perumahan lebih tinggi jika dibandingkan dengan pangsapuri.

4. Jika dilihat dari segi bangunan, rumah tapak lebih selamat kerana tidak mempunyai struktur bangunan yang bertingkat dalam jumlah yang banyak seperti yang terdapat pada pangsapuri.

5. Rumah tapak lebih terasa selesa jika dibanding pangsapuri kerana mempunyai teres dan peredaran yang lebih.

6. Dari segi sijil, rumah biasanya mempunyai sijil SHM (Sijil Hak Miliki) yang status kepemilikannya terkuat dan tidak adanya batasan waktu, namun begitu sijil rumah sendiri ada pelbagai jenis juga. Berbeza apabila anda beli apartmen yang sertifikatnya hanya HGB (Hak Guna Bangunan) yang mempunyai batasan waktu hingga 20 ataupun 30 tahun.

7. Nilai pelaburan rumah jangka panjang jika dibanding pangsapuri, hal ini seiring dengan kenaikan harga tanah dan bangunan rumah yang dari tahun ke tahun semakin tinggi sehingga capital gain dari harta rumah dianggap lebih baik daripada pangsapuri.

#Beli Pangsapuri

1. Dari segi lokasi hampir semua pangsapuri yang dibina biasanya berada di tempat yang strategik, dan ini tentu sangat sesuai bagi anda yang mempunyai aktiviti seperti di pejabat, pusat membeli-belah, hiburan, rekreasi dan sebagainya.

2. Kos rawatan untuk pangsapuri biasanya lebih mahal baik itu untuk maintenance, elektrik, air, keselamatan, kebersihan, letak dan kos kemudahan lain. Untuk kos ini biasanya akan di tagih satu kali dalam satu bulan yang biayanya boleh saja berjumlah ratusan ribu hingga jutaan rupiah.

3. Rumah dan pangsapuri sama-sama mempunyai nilai invesatsi yang baik dan untuk menilai mana yang lebih baik, tentu saja ada pelbagai faktor yang mempengaruhinya. Untuk jangka pelaburan biasanya pangsapuri lebih rendah jika di banding dengan invesatasi rumah.

4. Jika anda bermaksud untuk menjadikan apartmen sebagai cagaran ke bank seringkali nilainya lebih rendah di banding dengan rumah.

5. Dari segi keselamatan atau privasi, apartmen lebih baik kerana selalu di awasi dan direka dengan sistem yang baik.

6. Tingkat sosialisasi lebih rendah. Ya, ini seringkali ditemui di persekitaran pangsapuri yang tahap sosialisasi antara penghuninya cenderung lebih rendah jika di banding dengan perumahan.

7. Dari segi privacy, pangsapuri undian lebih baik di banding perumahan kerana penghuni yang memilih pangsapuri sebagai tempat tinggal biasanya mempunyai kesibukan masing-masing.

8. Dari sisi keselamatan, pangsapuri seringkali di nilai kurang aman seperti jika terjadinya sebuah bencana, gempa, kebakaran kerana bentuk bangunan yang bertingkat-tingkat dan ruang geraknya lebih sempit.

Sekian dulu artikel kali ini untuk Beli Pangsapuri Atau Rumah semoga bermanfaat untuk anda.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google