Disiplin, Kunci Sukses Berwirausaha

Disiplin, Kunci Sukses Berwirausaha

Banyak yang mengatakan bahawa berwirausaha itu layaknya naik roller coaster: Naik dan turun, melaju dalam pelbagai kelajuan, baik cepat maupun lambat, kadang di atas, kadang di bawah.
Dan apabila berhenti, para usahawan pucat pasi, merasa seolah-olah darah mereka tercicir di sepanjang jalur roller coaster tersebut. Menegangkan, sekaligus mengasyikkan.


Nah, saking asyik berkutat sebagai ahli perniagaan, kerap kali anda lebih sibuk mencari wang tanpa mempedulikan hal-hal yang seharusnya anda mula lakukan, atau bahkan yang menjadi hak anda. Padahal, Selagi syarikat masih kecil, inilah masa yang tepat bagi anda untuk berdisiplin.

Berikan upah kepada diri anda.
Nyatanya, para usahawan cenderung mengabaikan penghargaan kepada diri sendiri dalam bentuk wang. Padahal, anda sudah bekerja, maka anda layak digaji. Tak usah dalam jumlah yang besar mulut, namun paling tidak mencukupi keperluan dan gaya hidup anda sebelum mula menceburi keusahawanan. Menyasarkan kenaikan gaji anda pula, sehingga anda semakin bersemangat. Sebaliknya, pada saat syarikat mendapat pendapatan yang besar, dengan sistem ini anda tidak tergoda untuk menghambur-hamburkannya kerana tahu 'hak' anda hanyalah sebesar gaji. Ya, mungkin boleh sedikit anda tambah dengan bonus. Tetapi intinya, menggaji diri sendiri, sekalipun itu adalah syarikat anda, akan mendisiplinkan anda sebagai usahawan.

Pisahkan wang anda dan syarikat. Yang kerap berlaku, para usahawan lalai membuat sistem kewangan syarikat. Pikir mereka, 'Toh, usahanya masih kecil.' Padahal, mempunyai sistem kewangan sejak syarikat masih kecil akan menumbuhkan kedisiplinan di masa akan datang. Wang syarikat pun tak akan bercampur dengan wang peribadi, dan sebaliknya, sehingga prestasi syarikat dapat dilihat dengan nyata. Kalaupun ada wang peribadi yang terpakai syarikat, buat catatan dan masukkan sebagai hutang syarikat. Sebaliknya, kalau anda yang memakai wang syarikat, juga buat catatan dan jadikan sebagai piutang syarikat.


Asetku, asetmu. Dalam memulakan sebuah perniagaan, wajar saja kalau anda menggunakan aset peribadi sebagai penyokong awal. No problem. Tetapi yang anda harus ingat adalah anda harus sentiasa membuat nota aset, berapa pun kecilnya. Bila pada akhirnya anda merelakan aset tersebut menjadi milik syarikat, lakukan kemas kini pada senarai aset.
Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar
Anonim 03:21
delete

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

Balas

Ads by google