Menggunakan Hutang Baik Dan Elakkan Hutang Buruk Dalam Perniagaan Hartanah


Jika anda pernah mendengar seminar dari penasihat kewangan serta pemilik buku best seller Rich Dad and Poor Dad iaitu Robert T Kiyosaki maka anda akan mengetahui bahawa salah satu peraturan untuk menang dan menjadi kaya adalah kita perlu mengetahui dan memahami The Rule Of Money yang salah satunya adalah " good Debt Vs Bad Debt "atau kita kenal dengan sebutan" Hutang Baik Dan Hutang Buruk ".
Selama ini mungkin kita sudah sering mengetahui dan mendengar nasihat-nasihat baik itu dari teman, saudara ataupun dari orang tua kita bahawa berhutang adalah seuatu yang buruk dan dianggap oleh kebanyakan orang adalah sesuatu sesuatu yang tabu.

Namun tahukah anda bahawa berhutang itu boleh saja merupakan leverage atau daya ungkit untuk membuat kita lebih kaya asalkan kita tahu aturan main untuk menggunakan wang yang kita hutang tersebut?

Dibawah ini akan saya jelaskan perbezaan dari hutang baik dan hutang buruk tersebut untuk dapat kita fahami sehingga kita boleh memanfaatkan hutang untuk mendapatkan aset atau cashflow yang positif.

1. Hutang Baik
Hutang baik adalah hutang yang digunakan untuk keperluan yang menghasilkan wang ke poket anda. Misalnya, anda mendapat pinjaman sebanyak 300 juta, nah dengan hutang 300 juta tersebut jika anda mampu mencari aset seperti katakanlah anda membeli rumah atau pangsapuri dan kemudian anda kontrakkan atau disewakan kepada orang lain sehingga menghasilkan cashflow positif dimana pendapatan lebih besar dari seluruh jumlah pengeluaran maka hutang tersebut boleh dikatakan dengan hutang yang baik atau istilah perubatannya dikenali dengan "good debt".
Kesimpulannya adalah dengan hutang baik tersebut anda mampu memperoleh aset untuk mendatangkan wang kekantong anda dan dengan cashflow yang diberikan hutang yang baik tersebut, maka pasif income anda pun berkembang sehingga tanpa anda bersusah payah bekerja, pendapatan dari pasif income anda akan mampu memenuhi keperluan hidup anda.

2. Hutang Buruk
Berbanding terbalik dengan hutang baik, hutang buruk merupakan hutang yang digunakan untuk keperluan konsumtif, misalnya anda meminjam wang dan kemudian wang tersebut anda gunakan untuk kredit kereta, membeli barang-barang mewah, bercuti, menghabiskan wang di restaurant mahal, membeli komputer terbaru, alat dan handphone terbaru yang semuanya barang-barang tersebut sama sekali tidak memberikan pendapatan atau mendatangkan wang ke poket anda.
Dengan membeli barang-barang atau hal yang bersifat konsumtif tersebut maka keadaan kewangan anda akan semakin terpuruk kerana anda perlu bayar lebih mahal lagi setiap bulan seperti membayar ansuran kereta anda, membayar kad kredit dan sebagainya.

Keadaan diatas dinamakan dengan liability atau kewajipan mana setiap bulan anda perlu membayar atau mengeluarkan wang dari poket anda. Keadaan seperti ini akan membuat anda tidak akan pernah mendapatkan financial freedom, atau dengan kata lain anda akan semakin terpuruk dan tetap dalam keadaan miskin jika anda tidak merubahnya.

Nah sekarang anda pilih mana, hutang baik atau hutang buruk? Bolehkah saya melakukan hutang buruk seperti pinjaman kereta? Jawapannya tentu saja boleh..tapi syaratnya anda harus perbanyak atau peroleh dulu aset yang mencukupi untuk anda, kemudian barulah anda boleh melakukan kredit kereta tersebut.
Dengan kata lain perhatikan aset anda jangan sampai tanggungjawab atau liability anda lebih besar daripada pendapatan anda.

Oke, sekian dulu artikel Menggunakan Hutang Baik Dan Elakkan Hutang Buruk Dalam Perniagaan Hartanah. Semoga dengan adanya tulisan ini kita semakin paham membezakan apa itu hutang baik dan hutang jelek dan selanjutanya hutang tersebut dapat kita manfaatkan sebagai daya ungkit untuk mendapatkan aset sehingga kita akan semakin cepat mendapatkan financial freedom.

Sekian artikel Menggunakan Hutang Baik Dan Elakkan Hutang Buruk Dalam Perniagaan Harta terimakasih sudah berkunjung dan semoga bermanfaat untuk anda.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google