Kapan Waktu Terbaik Beli Rumah ?


Waktu Terbaik Beli Rumah ~ Bagi anda yang hendak membeli rumah atau harta lain mungkin sering bertaya pada bila-bila masa yang paling tepat untuk membeli hartanah. Biasanya mereka yang mencari masa terbaik untuk membeli rumah adalah mereka yang mahukan harga rumah murah atau diskaun.

Banyak orang beranggapan bahawa masa terbaik beli rumah adalah saat penghujung tahun, saat suku bunga bank sedang turun, ekonomi sedang berkembang dan lain sebagainya.

Waktu Terbaik Beli Rumah
Tahukah anda bahawa membeli sebuah hartanah baik itu rumah, ruko, rumah bandar, pangsapuri dan lain tidak ada patokan waktu kapan paling tepat. Seperti yang di ungkapkan salah satu pakar hartanah Robert G Allen "do not wait to buy hartanah, buy and wait".

Ungkapan di atas benar adanya, artinya semakin cepat anda membeli harta maka akan semakin baik juga, tentunya dengan terlebih dahulu harus mengetahui aturan main bagaimana untuk membeli sebuah hartanah agar anda tidak mengalami kerugian

Berikut beberapa perkara yang perlu anda tahu sebelum membeli rumah.

1. Mengikuti perkembangan pasaran atau trend hartanah

Kesalahan banyak orang ketika membeli harta adalah ketidak tahuan mereka akan trend hartanah itu sendiri. Ada banyak harta yang mengalami kenaikan harga yang cukup baik dari tahun ke tahun di suatu lokasi, sebaliknya pun banyak juga hartanah di lokasi-lokasi tertentu yang tidak begitu mengalami kenaikan harga atau sukar untuk naik harga

Nah, sebelum anda membeli sebuah rumah, maka sebaiknya anda harus mengetahui perkembangan pasaran hartanah di lokasi anda, seperti mengetahui lokasi yang strategik yang harga hartanya selalu mengalami kenaikan dan mengetahui harga pasaran proeprti berdasarkan lokasi terentu.

Hal di atas penting untuk di ketahui agar anda terhindar dari pembelian rumah yang over price ketika membeli.

2. Mencari penjual yang bermotivasi tinggi

Point yang kedua ini menjadi salah satu sebab mengapa membeli harta tidak perlu menunggu waktu tertentu. Ya, setiap penjual mempunyai motivasi yang berbeza pada saat menjual rumahnya, mulai dari penjual yang ingin pindah bandar sehingga ingin menjual rumahnya secepat mungkin, pindah keluar negeri, pulang kampung selamanya, tidak selesa dengan rumahnya kerana perlu mengeluarkan kos yang mahal setiap bulan, penjual butuh wang untuk rawatan, penjual sedang terlilit hutang, penjual butuh bayaran untuk sekolah anak, penjual mengalami kebankrapan dan sebagainya.

Penjual dengan motivasi tinggi seperti di sebutkan di atas biasanya tidak akan memilih-milih waktu kapan harus menjual rumahnya, melainkan merka ingin rumahnya terjual secepat mungkin dan harga yang di tawarkan juga seringkali jauh lebih murah atau below the market.

Kemampun mencari penjual dengan motivasi tinggi seperti inilah yang perlu kita miliki pada saat membeli harta agar kita mendapat keuntungan.

3. Menggunakan formula 100: 10: 3: 1

Formula 100: 10: 3: 1 merupakan salah satu strategi daripada pakar hartanah yang di ajarkan oleh Dolf De Ross. Artinya anda tidak perlu menunggu waktu tertentu untuk membeli harta, agar kemungkinan anda mencari hartanah yang tepat semakin besar maka anda boleh memohon formula tersebut.

Carilah minimal 100 harta kemudian pilihlah 10 hartanah yang anda anggap berpotensi memberikan keuntungan, kemudian sesuaikan dengan kemampuan beli atau dana yang anda miliki dengan 3 harta yang anda anggap paling baik dan akhirnya memutuskan 1 hartanah untuk dibeli.
Cara diatas juga akan mengelakkan anda agar tidak terlalu cepat jatuh cinta atau suka terhadap satu hartanah apabila pertama kali melihatnya, dengan melihat banyak harta anda akan lebih banyak pilihan dan lebih leluasa untuk melakukan tawaran.

4. Bijak dalam negoisasi
Ketika membeli sebuah rumah, hal yang paling penting yang perlu kita miliki adalah kemampuan untuk negoisasi. "Tak ada kompromi tanpa negoisasi", ya .. kalimat itu benar adanya dimana kita harus mempunyai kemampuan untuk negoisasi demi mendapatkan harga terbaik dan syarat pembayaran yang mudah kepada penjual.
Dengan mempunyai kemampuan negoisasi yang baik, anda tidak perlu menunggu masa terbaik kapan harus membeli rumah tapi cukup dengan mengetahui strategi membeli rumah, mengetahui harga pasaran, dan negoisasi maka nescaya anda akan selalu mengapatkan keuntungan pada saat membeli.

5. Inti dari pembelian adalah adanya "CASHFLOW"

Menurut saya "Cashflow" adalah point terpenting dan menjadi kata kunci yang wajib pertama di pertimbangkan. Jika rumah yang akan anda beli berdasarkan analisa anda mampu memeberikan cashflow positif setiap bulan, sebagai contoh rumah tersebut anda sewakan kepada orang lain dan ternyata penghasialn wang sewa rumah tersebut masih sisa atau positif selepas dipotong seluruh pengeluaran baik itu untuk bayaran ansuran rumah dan perbelanjaan lain maka rumah tersebut patut anda pertimbangkan untuk dibeli.

Sebaliknya elakkan membeli rumah yang memberikan cashflow negatif atau pengeluran yang terlalu banyak yang perlu anda bayar setiap bulan untuk rumah anda.
Demikian dulu artikel Masa Terbaik Beli Rumah semoga boleh membantu anda untuk menentukan waktu yang tepat dalam hal membeli rumah.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google