Menggunakan Leverage Untuk Pelaburan Hartanah


Salah satu keuntungan melabur di hartanah adalah kemampuan untuk memanfaatkan leverage untuk membeli sebubah harta. Dikatakan leverage (daya ungkit) adalah kerana kemampuan yang boleh membeli hartanah itu sendiri dengan modal yang kecil berbanding harga yang sebenarnya.
Sebagai contoh jika kita ingin membeli sebuah rumah dengan harga 1 M maka dengan menggunakan leverage kita boleh saja hanya menggunakan wang kita sendiri yang hanya sebanyak 100 juta. Berbanding jauh bukan dengan harga yang sebenarnya 1 M tersebut?

Bagaimana caranya menggunakan leverage? Leverage boleh anda dapatkan dengan menggunakan OPM (Other People Money). OPM atau disebut juga dengan wang orang lain boleh kita gunakan pada saat melabur di hartanah iaitu melalui pinjaman dari orang lain, saudara, rakan perniagaan, pelabur sampai ke institusi kewangan seperti perbankan.

Menggunakan Leverage Untuk Pelaburan Hartanah

Dengan kata lain memanfaatkan wang orang lain atau "other people money" maka kita akan boleh membeli sebuah hartanah yang harganya jauh dibawah kemampuan kita yang sebenarnya. Menggunakan leverage menjadi begitu penting kerana jika kita hanya menggunakan wang kita sendiri untuk membeli atau melabur di hartanah maka akan sangat sukar bagi kita untuk menjangkau harga harta yang nilainya tinggi.

Menggunakan leverage juga menjadi sebuah cara yang harus difahami bahawa semakin sedikit wang yang kita keluarkan untuk membeli sebuah hartanah maka semakin besar peluang untuk menghasilkan keuntungan yang lebih tinggi daripada pelaburan tersebut.

Demikian dulu artikel Menggunakan Leverage Untuk Pelaburan Hartanah terimakasih sudah berkunjung semoga bermanfaat untuk anda.
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google