Mengasah kreatifitas dan inovatif dalam berbisnis


Sebahagian besar dari kita sering merendahkan diri dan menganggap dirinya kurang kreatif dan inovatif. Padahal, sebenarnya kreativiti sendiri merupakan perkara yang boleh dilatih jika kita mau dan bertekad keras untuk boleh mengasahnya.
Sebagai seorang pelaku industri, tentunya anda tak boleh berfikir bahawa diri anda kurang kreatif. Hal ini penting kerana dalam menjalankan roda usaha diperlukan kreativiti dari para pelakunya untuk boleh mengatasi persaingan pasaran yang ada di sekitarnya.

Bahkan dari kreativiti para pelaku usaha, tak jarang idea-idea cemerlang boleh terlahir menjadi peluang perniagaan baru yang menjanjikan keuntungan cukup besar bagi para pelakunya. Kerana itu agar anda tak kalah bersaing dengan pelaku perniagaan lain, berikut ini kami maklumkan beberapa tips perniagaan yang boleh anda jalankan untuk mula meningkatkan kreativiti untuk hasilkan idea perniagaan yang cemerlang.
Mata pertama yang perlu anda perhatikan iaitu sebuah kreativiti boleh anda ciptakan dari idea-idea yang mudah. Sebut saja dengan menggabungkan dua atau beberapa item produk menjadi sebuah produk baru yang belum pernah ada sebelumnya. 
Walaupun kreativiti ini dipandang cukup mudah, namun anda boleh mencipta inovasi produk baru yang terbilang tak biasa dan mungkin bakal berkembang di masa-masa yang akan datang.

Contohnya saja seperti kejayaan produk telefon pintar yang belakangan ini boleh menggabungkan antara produk kamera, telefon, internet, dan televisyen dalam satu produk. Inovasi ini tentunya dulu tak terpikirkan oleh beberapa pelaku usaha, namun lihat sahaja sekarang ini produk telefon pintar menjadi salah satu produk wajib yang diburu banyak pelanggan.

Poin kedua boleh anda cuba dengan cara membuka telinga anda lebar-lebar dan pertanyakan semua perkara yang ada di sekitar anda. Pada titik ini anda boleh mula mencipta kreativiti dengan mengamati bagaimana keadaan sekeliling anda, perhatikan hal-hal apa saja yang boleh diperbaiki, perkhidmatan atau produk apa saja yang boleh dipertingkatkan lagi kualitinya dan dengar keluhan serta permasalahan setiap orang yang anda temui untuk mendapatkan idea perniagaan baru yang tentunya cukup diperlukan oleh orang-orang di sekitar anda.

Dalam hal ini kita boleh melihat contoh kejayaan beberapa perniagaan perkhidmatan seperti misalnya perniagaan salon kecantikan yang tercipta kerana banyaknya jumlah wanita di sekitar kita yang ingin tampil cantik dan menawan, munculnya perniagaan perkhidmatan bimbingan belajar kerana banyaknya pelajar yang memerlukan tambahan jam belajar untuk menghadapi ujian sekolah, dan lain sebagainya.

Semakin sering anda bekerja menggunakan kuasa ciptaan, maka semakin mudah pula bagi anda untuk mencipta produk dan perkhidmatan yang baru yang diminati banyak pelanggan dan mempunyai nilai jual cukup tinggi di pasaran. Manfaatkan kreativiti anda dengan optimum untuk mendapatkan inspirasi perniagaan yang cemerlang! 
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google