Kenapa Strategi Bisnes Anda Selalu Gagal ?

Penasaran kenapa strategi perniagaan anda selalu gagal?

Ternyata menurut survey, 80% perniagaan kecil tidak mempunyai strategi perniagaan. Kenapa demikian? Kerana mereka menganggap strategi perniagaan adalah perkara yang sia-sia. "Kan perniagaan baru berjalan, masih kecil, gak perlu strategi" atau "kita kan perniagaan kecil, gak perlu strategi, biarlah berjalan apa adanya". Kata-kata tersebut adalah alasan yang sering dilontarkan oleh para pedagang atau pengelola perniagaan kecil.
Baca juga:Ciri-ciri anda Sudah Boleh Punya Bisnes Sendiri

Padahal yang terjadi adalah sebaliknya. Strategi perniagaan adalah hal yang sangat utama dalam menjalankan perniagaan. Strategi perniagaan seperti membina asas rumah, ketika asas anda tidak kuat maka rumah anda akan gampang rubuh. Analogi yang sangat membosankan.

Para peniaga yang selalu berkeras tidak mempunyai strategi memang tidak ada salahnya. Tetapi risikonya adalah, perniagaan mereka tidak akan berkembang. Walaupun mereka mendapatkan banyak keuntungan dengan perniagaan mereka yang sekarang, tetapi itu tidak akan membuat perniagaan mereka berkembang. Bagaimana jika perniagaan mereka sedang mendapat banyak keuntungan, lalu diimbangi dengan strategi. Perniagaan mereka tidak hanya sekadar mendapatkan keuntungan, tetapi juga akan berkembang.

Strategi perniagaan itu banyak sekali fungsinya, mulai dari pencapaian sasaran sampai strategi menghadapi para pesaing. Sasaran adalah wajib hukumnya bagi setiap perniagaan, anda harus mempunyai target setiap bulan. Dan tentu sasaran itu harus naik setiap tahun, atau bahkan setiap bulan.
Tetapi kadang-kadang, apabila anda menjalankan perniagaan dan mengaplikasikan strategi ada kalanya strategi anda tidak berjalan atau bahkan gagal sama sekali.  Sekarang kita akan melihat 5 alasan strategi perniagaan anda akan gagal dan cara mengatasinya.

Anda berfikir anda tidak memerlukan strategi perniagaan
Kami akan menunjukkan mengapa para peniaga tidak menyukai strategi perniagaan.
"Kita selalu berkembang, semuanya masalah kita akan hadapi secara fleksibel.

Bergantung masalah yang datang "
"Strategi selalu ada di kepala saya, tenang saja"
"Strategi saya itu istimewa, jadi tidak boleh ada orang yang tau"
"Kita punya strategi dulunya, tetapi kerana tidak berjaya, saya baru sedar itu tidak berguna"

Mereka selalu berkata, sangat mudah dalam menjalankan perniagaan kerana mereka selalu memanfaatkan peluang. Tetapi bagaimana anda boleh mendapatkan peluang jika tidak ada strategi atau pelan. Guna dari strategi dan pelan perniagaan adalah bagaimana anda boleh melihat peluang tersebut dan memanfaatkannya.

Apabila anda mempunyai strategi perniagaan yang tepat, anda akan mampu melihat bagaimana keadaan pasaran, pola pelanggan anda sampai bagaimana perniagaan pesaing anda berjalan. Ketika mengatahui semua itu, anda akan melihat pelbagai peluang yang muncul. Itulah sebenarnya guna dari mempunyai strategi perniagaan.

Anda mempunyai jenis strategi yang salah
Ketika anda menjalankan strategi perniagaan, yang perlui anda lakukan adalah bagaimana caranya agar semua pekerja, partner atau pelabur tahu strategi anda. Mulai dari rancangan harian, bulanan sampai tahunan. Biasanya, strategi perniagaan tersebut salah ketika mereka hanya fokus dalam waktu dekat, tidak mengambil kira strategi jangka panjang. Padahal, strategi jangka panjang adalah hal yang sangat penting. Bagaimana perniagaan anda akan dibawa, dan berkembang sampai mana perniagaan anda tersebut.


Strategi anda terlalu muluk
Ketika anda sudah mempunyai tujuan yang jelas, tentu sangat mudah menentukan strategi kedepannya. Tetapi beberapa orang membuat target yang terlalu muluk, bahkan terkesan tidak mungkin untuk dicapai. Padahal sasaran itu harusnya untuk memacu para anda dan para pekerja anda untuk lebih giat dalam bekerja.
Tetapi, jika anda menentukan sasaran terlalu muluk, itu boleh membuat pekerja dan anda sendiri malas untuk bekerja. Selalu ambil hikmah setiap target mingguan dan bulanan anda, dan selalu semakan sasaran anda. Entah itu dinaikkan atau diturunkan.

Anda membuat target yang tidak sesuai dengan budaya syarikat
Membuat target perniagaan berbeza dengan strategi perniagaan. Ketika anda tambatan target perniagaan, tetapi anda sendiri tidak mempunyai strategi itu sama saja bohong. Anda harus sentiasa membuat target dan strategi perniagaan yang sentiasa beriringan. Dan jangan sampai target anda mengganggu budaya syarikat. Setiap perniagaan pasti mempunyai budaya sendiri-sendiri. Dan jangan sampai target yang anda berikan tersebut mengganggu budaya syarikat anda.
Untuk membuat strategi dan sasaran yang berkesan, anda perlu melihat hal-hal berikut ini:
    - Budaya
    - Pasukan anda
    - Produk dan service
    - Marketing dan jualan
    - Sistem perniagaan anda
    - Faktor luaran

Anda tidak ingin berjaya sepenuhnya
Anda tidak sepenuhnya menjalankan strategi dan sasaran anda. Anda hanya sok-sokan mempunyai strategi dan sasaran, tetapi tidak mengaplikasikan strategi dan sasaran anda tersebut. Tentu ini adalah perkara yang salah padahal seperti disebutkan di awal, strategi dan sasaran perniagaan adalah hal yang sangat penting. Anda harus komit kepada pasukan dan diri anda sendiri, bahawa anda ingin menjalankan perniagaan dari awal.

Itulah 5 alasan strategi perniagaan anda akan gagal dan bagaimana cara menjangka. Bagaimana menurut anda? Apakah strategi anda sudah benar? Atau bahkan anda belum mempunyai strategi?

 Artikel lainnya :



Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google