Tips Bermula Pelaburan Saham

Tips Bermula Pelaburan
Saham



Pelaburan selalu berkaitan dengan adanya risiko, tanpa memperdulikan bentuk pelaburan tersebut. Pelaburan di Pasar Modal mempunyai risiko tertentu; dan risiko ini lebih besar berbanding melabur di aset yang mempunyai risiko rendah (low risk) atau yang mendekati sifar (risk-free), seperti tabungan deposit berjangka dan SBI / SBPU. Memandangkan risiko yang perlu ditanggung oleh seorang pelabur yang akan menanamkan dananya di Pasar Modal, tips bermain saham berikut mungkin dapat membantu sebelum anda memulakan aktiviti pelaburan di Pasaran Modal.

Jangan membeli suatu produk pelaburan yang tidak difahami betul. Untuk itu sebelum melakukan pelaburan, pelbagai sumber maklumat hendaknya dipelajari terlebih dahulu seperti buku rujukan, majalah / buletin perniagaan dan kewangan, hasil penyelidikan dari institusi kewangan atau perundingan dengan seorang Penasihat Pelaburan. Berikut beberapa tips bermain / pelaburan saham.

Tips membeli saham 1: Jika anda sudah memilih produk misalnya saham, dan kemudian harus menentukan syarikat mana yang akan menjadi sasaran pelaburan anda, maka anda perlu melakukan analisis fundamental saham di mana penyelidikan dilakukan pada segi fundamental syarikat dan prestasi di Bursa Saham (jika saham tersebut telah didagangkan di Bursa Saham) misalnya melalui prospektus syarikat, company profile, laporan kewangan, berita-berita pasaran modal dan sebagainya.

Tips pelaburan saham  2: Syarikat sasaran pelaburan anda mungkin melakukan penggabungan usaha, re-organisasi, sasaran tawaran tender, atau melakukan tindakan-tindakan lain yang boleh mengurangkan nilai pemilikan anda. Untuk itu anda harus mempunyai perhatian penuh pada berita-berita ataupun pengumuman mengenai kemungkinan tersebut.

Tips bermain saham 3: Keadaan Bursa Saham pada umumnya dan setiap saham pada khususnya mempunyai kecenderungan (trend) harga dan jumlah jualan yang menggambarkan masa terbaik untuk melakukan jual / beli. Analisa yang dikenali sebagai "analisa teknikal" ini perlu dipelajari oleh pelabur kerana akan sangat berpengaruh pada keputusan pelabur untuk melakukan urus niaga jual / beli. Untuk ini, anda boleh memperoleh data dari institusi penyelidikan atau dari bahagian penyelidikan Syarikat Kesan anda.

Tips membeli saham  4: Pada skala makro, prestasi pelaburan di Bursa Saham sangat dipengaruhi oleh keadaan ekonomi, kestabilan politik, dan prestasi Bursa Saham lain. Selain itu, keadaan di Bursapun sangat sensitive dengan pelbagai hal subjektif (rumours). Anda perlu mengikuti berita-berita semacam ini yang tentunya boleh mempengaruhi nilai pelaburan anda.

Tips pelaburan saham  5: Pelaburan pada syarikat yang tidak mempunyai maklumat yang disiarkan sebelum ini membawa risiko yang lebih besar.

Tips bermain saham  6: Pada saat pertama anda membeli saham, anda mungkin hanya membeli saham dari satu syarikat sahaja. Namun dengan peredaran masa anda mungkin ingin menambah pelaburan anda. 

Jika sudah sampai pada tahap ini anda perlu memberi perhatian kepada satu prinsip pelaburan yang sudah begitu popular dan dapat mengurangkan risiko pelaburan anda apabila dilaksanakan, iaitu "do not put all your eggs in one basket".
Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google