Sudah Berhemat, Tetapi Tak Kunjung Kaya?

Sudah Berhemat, Tetapi Tak Kunjung Kaya?



Setiap kali habis bulan, anda langsung menyisihkan gaji untuk ditabung dan 
membayar bil insurans. Anda bahkan meninggalkan hanya 40-50 peratus untuk menampung kos hidup, bertahan hidup dari satu hari habis bulan menunggu hari gajian yang akan datang. Dengan kata lain anda berhemat mati-matian, bahkan sampai-sampai cenderung kelihatan kere atau miskin.

Lalu, dengan mengetatkan ikat pinggang seperti itu, kok, anda merasa tidak semakin kaya. Bahkan lebih kuat perasaan stres dalam mengatur segala perbelanjaan dengan bujet yang sangat terhad. Apa yang salah?


Pada kenyataannya, menjadi kaya memang disokong dengan jumlah tabungan yang besar. Tetapi yang perlu anda sedari adalah tabungan hanya salah satu penunjuk, dan itupun bisa tercapai, bila jumlah tabungan anda memang sangat besar. Namun keadaan saat ini tak begitu simpel kerana anda lagi-lagi harus mengambil kira faktor yang bernama inflasi, yang sangat rakus memakan nilai tabungan anda.

Untuk itu anda perlu menambah dua penunjuk kekayaan, iaitu aset dan pelaburan. Aset adalah segala sesuatu yang anda miliki secara de facto dan de jure. Tanah warisan, sebagai contoh, apabila belum anda balik namakan, secara de facto adalah milik anda, tetapi secara de jure, bukan atau masih belum diiktiraf di sisi undang-undang. Perhiasan emas, kenderaan, rumah dan segala yang boleh dimiliki - dibuktikan dengan surat pemilikan - adalah hal-hal yang tergolong dalam aset.

Bagaimana dengan pelaburan? Pelaburan adalah salah satu kenderaan yang boleh dipakai untuk menahan kerakusan inflasi. Apabila inflasi di suatu masa mencapai enam peratus setiap tahun, maka pelaburan boleh memberi anda return atau pulangan modal sebanyak 10 walaupun 60 peratus. 

Keuntungan anda langsung jelas terlihat, dikaji dari perbandingan antara tahap inflasi dan return pelaburan. Dan inilah jawapan dari soalan yang menjadi tajuk di atas. Bandingkan dengan suku bunga tabungan yang hanya dua peratus setiap tahun atau deposit yang 3,75 persen per tahun.

Namun sebelum anda terburu nafsu melabur, kenali dahulu lapan langkah asas melabur, yang dibahagikan oleh Hari 'Soul' Putra, kewangan motivator WF 19 Technology Inc., berikut ini:
Fahami tujuan melabur. Sebagai contoh, untuk dana pendidikan atau dana persaraan. Lalu tetapkan berapa lama jangka waktu melabur, misalnya, jangka pendek satu tahun, jangka sederhana atau panjang


Kenali profil risiko. Adakah anda jenis pelabur konservatif, sederhana atau agresif? Ini berkait dengan "kerelaan" anda dalam kehilangan wang pelaburan. Hah? Kehilangan wang? Ya, pelaburan mempunyai faktor risiko. Apabila anda ingin mendapatkan hasil yang melimpah, tentu pelaburan itu mempunyai risiko tinggi.
Pelajari alternatif pelaburan yang tersedia. Contohnya, saham A dilihat dari sejarah dan keadaan syarikat, serta trend dalam 10-20 tahun terakhir, dan bandingkan dengan saham sejenis.

Fahami risiko yang berkaitan dengan tiap alternatif pelaburan. Khas untuk saham, beberapa risiko yang timbul antara lain: Tidak mendapat dividen, capital loss, syarikat muflis atau dibubarkan, saham di-delist dari bursa, atau saham di-suspend oleh pihak pengawal selia.

Tentukan batas pelaburan mengikut kemampuan kewangan anda. Jangan sampai berhutang untuk melabur kerana pelaburan adalah sesuatu yang tidak pasti, sedangkan hutang adalah sesuatu yang pasti, yang perlu anda bayar, suka atau tidak, cepat atau lambat.

Tentukan strategi pelaburan. Jangan melabur untuk iseng-iseng atau cuba-cuba. Be serious or you will lost your money. Pelajari pelbagai strategi pelaburan dengan mengikuti seminar-seminar yang diadakan perancang kewangan atau membaca pelbagai kesusasteraan.

Manfaatkan perkhidmatan profesional. Apabila anda belum atau tak kunjung memahami wahana pelaburan, jangan ragu memanfaatkan jasa para profesional di bidang perancang dan pelaburan kewangan.

Pertahankan tujuan. Yang dimaksudkan adalah jangan bertindak emosional dan serakah. Ambil keuntungan yang cukup dan pertumbuhan yang ketara. Ingat, terkadang pelaburan sama dengan berjudi. Bedanya, pelaburan adalah sesuatu yang boleh diukur, sedangkan judi cenderung tidak. Persamaannya, boleh membuat orang jadi tamak dan terpuruk.
Previous
Next Post »
3 Komentar
avatar

Kadang emang sering banget kita bingung harus gimana. Rasanya sudah melakukan berbagai cara. Tapi, apalah daya Tuhan yang berkehendak lain.

Semoga dengan tips yang dirimu kasi, bisa membuat tingkat kekayaanku betambah. Minimal kaya hati. :D

Balas
avatar

Hi ini abang yang punya blog wortel ? Bang saya nak minta di ajarkan bina blog yang bagus macam punya abang tu hihihi ! Saya mahu punya blog yg boleh dapat ribuan vistor/ day

Balas
avatar

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

Balas

Ads by google