Strategi dan Masa yang Tepat Membeli Emas Batangan

Membeli Emas Batangan:
Strategi dan Masa yang Tepat
Pada masa yang serba tidak pasti ini, berhati-hati dan kesedaran akan risiko sangatlah penting dan risiko sistematik juga perlu dipertimbangkan.

 Berjaya dalam melabur berkaitan erat dengan kepelbagaian dan manajamen risiko. Dengan kata lain, jangan menaruh semua wang anda dalam satu instrumen pelaburan kerana pasaran boleh menjunam dan akan merugikan jika anda tidak mempelbagaikan pelaburan anda dengan betul.

Portfolio pelaburan yang sihat haruslah merangkumi range aset yang berbeza yang terdiri dari pelbagai ekuiti, pelaburan saham, hartanah, komponen tunai termasuk peruntukan pelaburan pada emas dan membeli emas batangan. Kuncinya adalah menentukan jumlah yang tepat dari setiap jenis aset dan mempunyai aset yang akan dapat bertahan dari serangan inflasi, deflasi, stagflasi dan bahkan hiperinflasi.

 Kita akan memfokuskan pada topik pelaburan emas batangan di artikel ini.
Banyak orang mencari dan membeli emas batangan kerana ciri-ciri yang unik dalam hal ketahanan, keindahan, kekurangan dan statusnya sebagai alat pertukaran dan mata wang universal selama berabad-abad.

Baca juga:
Alasan Kenapa Hartanah Dijual Murah

Bagi negara, emas merupakan alat pertukaran antarabangsa sekaligus instrumen untuk mengekalkan kekayaan dan meningkatkan kekuatan ekonomi negara. Sedangkan bagi individu, emas dimanfaatkan sebagai instrumen perlindungan dan jaminan atas pelaburan, penurunan nilai wang, risiko makroekonomi dan geo-politiknya yang lain serta untuk menyimpan kekayaan. Dengan segala kelebihan yang dimiliki emas, emas haruslah selalu disertakan dalam kepelbagaian portfolio anda.
Faktor utama pelaburan khususnya membeli emas batangan bukan dari banyaknya dana, melainkan seberapa cepat anda mula melabur emas. Makin cepat makin baik.

Motivasi anda dalam membeli emas akan sangat menentukan bentuk pelaburan emas yang dipilih. Apakah anda spekulator, pelabur atau penyimpan? Adakah anda ingin mengambil kedudukan spekulatif jangka pendek dalam emas? Adakah anda melabur untuk jangka sederhana atau panjang?

Ataukah anda mempelbagaikan, menyimpan atau menggunakan emas hanya sebagai hedging / jaminan kewangan (fungsi utama emas)? Semua faktor ini akan sangat mempengaruhi gaya pelabur dalam melabur dan membeli emas.

Sebagai petunjuk asas, kepelbagaian portfolio yang tepat harus merangkumi peruntukan pelaburan jangka panjang antara 5 s / d 15% pada emas fizikal (membeli emas batangan). Seperti halnya rumah keluarga tidak boleh dianggap sebagai sebuah pelaburan, emas batangan juga tidak boleh dianggap sebagai pelaburan, melainkan lebih sebagai jaminan kewangan dan simpanan yang tidak diperjualbelikan. Kita tidak memperjualbelikan insurans itu kita juga tidak memperjualbelikan emas batangan yang merupakan alat penjamin kewangan.

Untuk tujuan jangka panjang, masa yang paling tepat untuk membeli emas batangan adalah kapan saja saat anda mempunyai wang untuk membelinya kerana kecenderungan harga emas yang terus meningkat dari masa ke masa dalam jangka panjang. Strategi terbaik dalam melabur emas adalah dengan membeli sejumlah emas secara rutin setiap bulan tanpa melihat harga emas saat itu.

Untuk sebahagian pelabur, strategi ini mengurangkan risiko kerugian dari masa ke masa.
Untuk tujuan jangka pendek dan menengah, pelabur boleh melabur emas dengan menggunakan teknik berkebun emas.

Setelah menentukan motivasi anda dalam melabur emas, pertimbangan utama seterusnya adalah kos (baik di maupun maupun kos tahunan), kedekatan pada aset anda dan mungkin faktor paling penting iaitu risiko. Jika anda menyimpan emas di pihak ketiga, pastikan anda berkaitan langsung dengan pihak tersebut tanpa melalui pihak perantara yang tentunya boleh memperbesar risiko. Pertimbangan lain adalah kemampuan untuk menyerahkan emas pada saat terjadi krisis yang menyeluruh.

Membeli emas batangan dan memegang emas dalam portfolio boleh memberikan profit nyata dalam bentuk keuntungan spekulatif, pelaburan, hedging terhadap risiko ekonomi makro dan geo-politiknya, atau pemeliharaan kekayaan.
Emas adalah wang dan aset utama yang boleh dipercayai untuk mempertahankan aset dan meneruskan kekayaan kepada generasi seterusnya. Begitu jumlah asas pemilikan atas emas batangan sudah tercapai dalam portfolio maka instrumen pelaburan emas lain seperti saham dan "mutual funds" ataupun bentuk pelaburan emas lain yang lebih spekulatif boleh mula dipertimbangkan.
Pelabur yang sudah berpengalaman dan berwawasan luas telah lama mengetahui bahawa membeli emas batangan maupun bentuk pelaburan emas yang lain boleh menjadi pilihan pelaburan yang solid. Emas stabil pada masa ketidakseimbangan geo-politiknya global, ketidaktentuan ekonomi, kemelesetan mapun kemurungan. Adalah penting untuk melihat portfolio pelaburan anda secara keseluruhan. Jika dilakukan dengan betul, emas dan pelaburan berkaitan boleh menjadi komponen yang sangat berkesan dalam portfolio pelaburan yang terdiversifikasi dengan tepat.

Artikel terkait:
Jom Belajar Berkebun Emas


Previous
Next Post »
0 Komentar

Ads by google