Beli Rumah Baru Atau Rumah Bekas

Beli Rumah Baru Atau Bekas~ Bagi anda yang sedang merancang membeli rumah khususnya untuk tempat tinggal mungkin tengah memertimbangkan apakah membeli rumah baru atau rumah second.

Rumah baru ataupun second mempunyai kelebihan dan kekurangan masing masing. Dalam keadaan baru rumah biasanya akan lebih mahal di bandingkan rumah second. Namun demikian rumah bekas atau second bukan bererti juga murahan.

Berikut ini akan kita ulas bebebarapa kelebihan serta kekurangan membeli rumah baru ataupun rumah second.

Kelebihan membeli rumah baru.

1.Kualiti bangunan lebih terjamin

Kalau point yang satu ini sudah jelas, rumah yang baru mempunyai kualiti dan ketahanan yang lebih terjamin. Bahkan jika anda membina sendiri atau bukan dari depelover perumahan maka anda akan lebih leluasa untuk memilih bahan apa saja yang sepatutnya anda gunakan untuk membina rumah tersebut.

2.Bebas memilih reka bentuk dan bentuk rumah

Jika anda memutuskan membina rumah sendiri iaitu dengan cara mengupah kontraktor atau tukang bangunan, maka anda akan bebas untuk menentukan reka bentuk dan bentuk rumah yang akan anda bangun. Namun tentu anda harus tetap mempertimbangkan sesuai dana yang anda miliki.

3.Lebih mudah untuk di rawat

Masalah rawatan rumah baru akan lebih mudah, alasannya adalah anda belum di pusingkan dengan masalah-masalah yang biasanya muncul pada rumah second, seperti bumbung bocor, keadaan bangunan yang sudah tua dan sebagainya.

4.Pembelian lebih mudah

Untuk membeli rumah baru biasanya proses pengurusannya akan lebih mudah, seperti membeli dari depelover di sana anda akan di bantu untuk melengkapkan dokumen, bahkan sampai ke proses pinjaman perumahan bank.

Kekurangan membeli rumah baru

1.Lokasi yang kurang strategik

Banyaknya permintaan rumah dari tahun ke tahun membuat tanah yang tersedia khususnya di bandar semakin sukar untuk dicari, oleh sebab itulah untuk membina rumah baru biasanya lokasinya akan berada di tempat yang agak jauh dari tempat strategik.

2.Lingkungan biasanya masih kurang terbentuk

Perumahan baru bisanya belum memiilki persekitaran yang begitu ramai, kerana masih menunggu hingga lokasi rumah tersebut semuanya benar benar di huni, biasanya persekitaran akan terbentuk baik selepas beberapa tahun.

3.Fasilitas umum dan kawasan perniagaan 

biasanya sedikit lebih sukar di jangkau
Berhubung kerana umumnya lingkunan perumahan baru masih belum terbentuk, maka seringkali kemudahan awam belum tersedia, selain itu pada lokasi rumah yang berjauhan dengan tempat-tempat penting membuat mereka yang membeli rumah baru lebih sukar untuk mengakses kawasan-kawasan penting di bandar.
4.Resiko pelaburan lebih besar
Bila anda membeli rumah baru, maka seharusnya anda lebih bijak untuk menentukan lokasi. Lokasi yang kurang strategik dan sukar berkembang biasanya akan membuat harga hartanah di tempat tersebut sukar untuk naik harga bahkan lebih buruk lagi anda akan kesulitan untuk menjual semula.

Nah, untuk rumah second atau bekas berikut beberapa kelebihan dan kekurangannya
.

Kelebihan rumah second

1.Bangunan sudah jadi
Tidak seperti rumah baru yang biasanya anda hanya masih boleh melihat gambar atau lakaran dan perlu menunggu lama hingga selesai. Rumah second sudah berbentuk jadi dan siap anda gunakan jika transaksi pembelian dengan penjual telah diselesaikan.

2.Lingkungan sudah terbentuk
Nah berbeza dengan rumah baru, pada rumah second biasanya persekitaran sudah terbentuk kerana sudah lama di didiami oleh penduduk sekitar, tak jarang juga lokasi yang sebelum ini kurang maju kini kian berkembang dan berpotensi baik untuk aktiviti komersil.

3.Lebih leluasa untuk tawaran
Berbeza dengan rumah baru yang biasanya harganya telah di tentukan oleh depelover, rumah second boleh anda tawar atau negoisasikan sampai anda dengan penjual menemui kesepakatan harga dan syarat pembayaran.

Untuk mendapatkan rumah second yang murah, anda boleh mencari sebanyak mungkin harta di jual kemudian memilih satu yang terbaik untuk di beli.

Kekurangan rumah second

1.tidak banyak pilihan
Berhubung kerana rumah second adalah rumah yang sudah jadi, maka anda tidak seleluasa pada saat membina rumah baru yang di lakukan sendiri di mana anda bebas menentukan reka bentuk dan bentuk rumah sesuai selera anda.

2.Biaya rawatan lebih mahal
Saat membeli rumah second anda perlu terlebih dahulu memberi perhatian kepada keadaan bangunan dengan teliti. Rumah second biasanya memerlukan kos rawatan yang lebih mahal seperti memperbaiki genteng yang sering bocor, memperbaiki saluran air yang sering tersekat dan sebagainya.

3.Berkualiti bangunan sudah kurang bagus
Point yang satu ini harus anda fahami ketika membeli rumah second, usia bangunan kurang dari 10 tahun biasanya masih termasuk baru dan usia bangunan sekitar 15 tahun ke atas termasuk kategori sedang, sementara jika usia bangunan rumah sudah lebih dari 20 tahun maka boleh di kategorikan rumah tersebut adalah rumah tua.

4.Desain bangunan seringkali sudah ketinggalan mode
Rumah second yang usianya sudah lama seperti katakanlah lebih dari 20 tahun biasanya model rumah tersebut sudah ketinggalan zaman, sehingga seringkali kita perlu mengeluarkan kos yang banyak untuk melakukan pengubahsuaian semula.
Oke, sekian dulu artikel Beli Rumah Baru Atau Second semoga bermanfaat untuk anda semua.
Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

Halo,
nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya sarankan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 pemberi pinjaman, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang karena berhutang.

Saya hampir menyerah sampai saya meminta saran dari seorang teman yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asli dan perusahaan yang sangat andal yaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa ada tekanan dan pada suku bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta telah ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan apa pun sehingga saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya ingin Anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati karena ia sangat membantu dalam kehidupan dan kehidupan finansial saya. Anda harus menganggap diri Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya akan dengan senang hati menjawab Anda karena Anda juga dapat membantu orang lain setelah Anda menerima pinjaman Anda.

Balas

Ads by google